Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Bolesławcu
Menu góra
Strona startowa Przydatne informacje Rejestr zmian
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Start - Rejestr zmian, rejestr 129, menu 9, artykuł 129 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Bolesławcu”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Rejestr zmian

Publikacja aktualności 'Protokół z XII Sesji Rady Gminy w Bolesławcu'

Protokół sporządzony z XII Sesji Rady Gminy w Bolesławcu, która odbyła się w dniu  29 stycznia 2020 r.w sali sesyjnej mieszczącej się w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Bolesławcu ul. Wieluńska 2 .Rozpoczęła się o godzinie 15:00

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.

Przewodniczący Rady Gminy w Bolesławcu Pan Artur Dulski dokonał otwarcia XII sesji .Powitał Wójt Gminy Panią Dorotę Makówka ,sekretarza Gminy Panią Agatę Maślanka ,Radnych, Sołtysów Starostę powiatu wieruszowskiego ,dyrektora PZD oraz pracowników Urzędu Gminy.

W oparciu o załączoną listę obecności stwierdził, że obrady sesji są prawomocne. Wszyscy Radni obecni.

2. Przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący Rady przystępuje do przyjęcia porządku sesji. W pierwszej kolejności proponuje dołożenie pkt a- projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla powiatu wieruszowskiego i pyta kto jest za wprowadzeniem do porządku obrad tego punktu.

Jednogłośnie wyrażono zgodę na wprowadzenie tego punktu do porządku obrad XII sesji.

Następnie Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie cały porządek sesji i zarządza głosowanie w wyniku którego porządek sesji przyjęto jednogłośnie.

3.Przyjęcie protokółu z XI sesji Rady Gminy w Bolesławcu.

Przewodniczący Rady pyta kto jest za przyjęciem  protokółu z XI Sesji który był dostępny do wglądu .

W drodze głosowania protokół został przyjęty bez zmian jednogłośnie.

 

4. Podjęcie  uchwał

a) w sprawie udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla powiatu wieruszowskiego

Przewodniczący Rady przystępuje do podjęcia przedmiotowej uchwały i prosi o opinie komisji na posiedzeniu których dotacja była przedmiotem obrad.

Opinie komisji są pozytywne i stanowią załącznik do protokołu.

Starosta powiatu wieruszowskiego Pan Andrzej Szymanek informuje, że ekspertyzę mostu wykonała politechnika wrocławska .Trudno było znaleźć eksperta ,ponieważ to dawna  konstrukcja mostu.

W oparciu o ekspertyzę postanowiono most wyremontować.

Jest dokument techniczny i pozwolenie na budowę ,Starostwo nie jest w stanie z własnych środków dokonać tego remontu który wyniesie 5 200 000 zł. Starostwo ma skromny budżet dlatego zwraca się o pomoc do gminy.

W przetargu będzie ustalona ostateczna cena remontu. Starostwo wystąpi o dofinasowanie  remontu mostu, ale musi mieć środki własne tj.50% wartości zadania dlatego zwróciło się do Rady Gminy w Bolesławcu o pomoc finansową. Wniosek o dofinansowanie musi być złożony do 7 lutego br żeby zwiększyć poziom dofinasowania dołożono remont drogi.

Chcemy zbilansować środki na wykonanie mostu. Jak by most wyszedł drożej nie wykonamy spraw zawiązanych z umocnieniem brzegów mostu i rzeczy ujętych w dokumentacji technicznej w tym drogi. Zostanie zrobiony spód mostu oraz jego nawierzchnia. Wykonamy prace aby zabezpieczyć most  przed dalszą utratą wartości eksploatacyjnej . Natomiast w przyszłym roku lub kolejnym trzeba wykonać resztę prac wokół mostu. W związku z tym pozostała kwota w wysokości 1 400 000 zł musi się znaleźć w przyszłości.

Radna Góral – Jest to zadanie powiatu w związku z tym Radna pyta czy 600 000 zł dofinasowania z gminy to tylko w tym roku czy w przyszłym również.

Starosta odpowiada ,że starostwo bazuje na tym co otrzymało, a w przyszłości musi sobie poradzić .Jeśli gmina zechce pomóc w przyszłym roku czy nie to odrębna kwestia .Gdyby gmina dofinansowała  we wnioskowanej wysokości  tj.1 250 000 to remont byłby wykonany w większym zakresie, ale Starosta rozumie ,że samorządy mają skromne budżety  na załatwianie spraw publicznych i tylko wspólnym wysiłkiem pewne rzeczy możemy zrobić i dziękuje za otrzymane dofinansowanie w kwocie 600 000 zł.

Radny Maciejewski pyta czy nie wystarczy środków ze starostwa i gminy na most i drogę.

 

Starosta odpowiada, że całość remontu to 5 200 000 zł w tym most 3 800 000

Żeby zwiększyć poziom dofinasowania to dołożono drogę.W tym roku most w następnym dalszy remont.

Przewodniczący Rady – W imieniu Rady Gminy życzy owocnego składania wniosku i realizacji tego zadania. Trzeba docenić dobrą współpracę  z Gminą Bolesławiec  przy rozwiązywaniu wspólnych problemów podkreśla Przewodniczący Rady.

Starosta dziękuje i stwierdza, że po przeanalizowaniu koncepcji tego dofinasowania jesteśmy w stanie zrealizować samą konstrukcję mostu, żeby most służył naszym mieszkańcom.

Następnie Przewodniczący Rady czyta tytuł uchwały  stwierdza kworum i zarządza głosowanie.

Wiceprzewodniczący Rady Pan Józef Kołodziej czyta z listy obecności z  imienia i nazwiska Radnych Gminy ,a wyczytywany Radny oddaje głos „za” „przeciw” lub „ wstrzymujący się „

Imienny wykaz głosowania stanowi załącznik do protokołu

W głosowaniu brało udział 15 Radnych

Przewodniczący Rady stwierdza ,że uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla powiatu  na remont mostu została przyjęta 14 głosami za i jednym głosem wstrzymującym

b) w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2020

 

Przewodniczący Rady przystępuje do podjęcia uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy które były przedmiotem posiedzenia komisji na posiedzeniu wspólnym w dniu 27 stycznia i prosi o opinie komisji.

Pozytywne opinie komisji w załączeniu do protokołu.

Następnie czyta tytuł uchwały stwierdza kworum i przystępuje do głosowania

 

Wiceprzewodniczący Rady Pan Józef Kołodziej czyta z listy obecności z imienia i nazwiska Radnych Gminy ,a wyczytywany Radny oddaje głos „za” „przeciw” lub „ wstrzymujący się „

Imienny wykaz głosowania stanowi załącznik do protokołu

W głosowaniu brało udział 15 Radnych

Przewodniczący Rady stwierdza,że uchwała została podjęta 15 głosami za.

c) W sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej na lata 2020-2032 

Przewodniczący Rady prosi o opinie komisji stałych Rady Gminy z dnia 27 stycznia br.

Pozytywne opinie komisji w załączeniu.

Przewodniczący Rady otwiera dyskusję po niej czyta tytuł uchwały stwierdza kworum i zarządza głosowanie

 

Wiceprzewodniczący Rady Pan Józef Kołodziej czyta z listy obecności z imienia i nazwiska Radnych Gminy ,a wyczytywany Radny oddaje głos „za” „przeciw” lub „ wstrzymujący się „

Imienny wykaz głosowania stanowi załącznik do protokołu

W głosowaniu brało udział 15 Radnych

Przewodniczący Rady stwierdza ,że uchwała została podjęta 14 głosami za i jednym wstrzymującym.

d) w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyboru metody opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia wysokości tej opłaty

Przewodniczący Rady przystępuje do podjęcia uchwały i prosi o opinie komisji.

Pozytywne opinie komisji w załączeniu .

 

Następnie otwiera dyskusję po niej  czyta tytuł uchwały stwierdza kworum i zarządza głosowanie.

 

 Wiceprzewodniczący Rady Pan Józef Kołodziej czyta z listy obecności z imienia i nazwiska Radnych Gminy ,a wyczytywany Radny oddaje głos „za” „przeciw” lub „ wstrzymujący się „

Imienny wykaz głosowania stanowi załącznik do protokołu

W głosowaniu brało udział 15 Radnych

Przewodniczący Rady stwierdza ,że uchwała została podjęta 15 głosami za.

e) W sprawie zmiany uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

 

Przewodniczący Rady przystępuje do podjęcia uchwały i prosi o opinie komisji.

Pozytywne opinie komisji w załączeniu .

Następnie otwiera dyskusję po niej  czyta tytuł uchwały stwierdza kworum i zarządza głosowanie.

 

 Wiceprzewodniczący Rady Pan Józef Kołodziej czyta z listy obecności z imienia i nazwiska Radnych Gminy ,a wyczytywany Radny oddaje głos „za” „przeciw” lub „ wstrzymujący się „

Imienny wykaz głosowania stanowi załącznik do protokołu

W głosowaniu brało udział 15 Radnych

Przewodniczący Rady stwierdza ,że uchwała została podjęta 15 głosami za.

f) W sprawie objęcia przez Gminę Bolesławiec udziałów w Spółce Oświetlenie Uliczne i Drogowe sp z o.o. w Kaliszu

 

Przewodniczący Rady przystępuje do podjęcia przedmiotowej uchwały

Prosi o opinię komisji.

Pozytywna opinia komisji w załączeniu.

Następnie otwiera dyskusję.

Radna Góral na poprzedniej sesji jak była podejmowana uchwała w sprawie wykupu udziałów od Spółki Oświetleniowej w Kaliszu jej opinia była negatywna z tego względu ,że nie ma rentowności inwestycji ,ani żadnych danych, dokumentów potwierdzających dane techniczne tych lamp.

Przewodniczący Rady -Rada chce iść do przodu .Przewodniczący wie ,że Pani Góral chodzi o wyliczenia ,ale ze strony Urzędu Gminy są starania, co wyjaśniał skarbnik na posiedzeniu komisji. Gmina wspólnie ze spółką oświetleniową  chce wejść w projekt z którego otrzymamy 40 % dofinansowania i jak Pani Wójt będzie miała większą wiedzę to na pewno będą  wyliczenia.   

Wójt Gminy  -Jeśli Spółka wejdzie w projekt Eko-latarnia to będzie kompleksowy audyt i wszystkie wyliczenia. Inaczej nie będzie dofinansowania i wejścia do programu.Nic pewnego ,że nasza gmina zakwalifikuje się  do tego programu, ale Wójt stara się bo wie jak ważne jest oświetlenie. Na tę chwilę może zrobić tyle co robi.

Wójt Gminy  - Nie mogę polecić pracownikom gminy żeby liczyli lampy bo mają inne zadania do wykonania, a poza tym potraktowała by to jako stratę zatrudniając firmę zewnętrzną  do wykonania tego zadania.

Radna Góral - Każda droga powinna mieć swoją książkę  obiektu i podana w niej konkretna liczba  lamp.

Przewodniczący Rady – Zaraz wszystkiego się nie zrobi i to wszystko  kosztuje.

Przewodniczący Rady przystępuje do głosowania .

Wiceprzewodniczący Rady Pan Józef Kołodziej czyta z listy obecności z imienia i nazwiska Radnych Gminy ,a wyczytywany Radny oddaje głos „za” „przeciw” lub „ wstrzymujący się „

Imienny wykaz głosowania stanowi załącznik do protokołu

W głosowaniu brało udział 15 Radnych

 

Przewodniczący Rady stwierdza,że uchwała została podjęta 13 głosami za  jednym przeciwnym i jednym wstrzymującym się.

g) W sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkład własny na realizację zadania pn.”Zakup samochodu średniego ,ratowniczo-gaśniczego dla jednostki OSP Chróścin”

Przewodniczący Rady prosi o opinie komisji .Pozytywne opinie komisji w załączeniu .

Następnie otwiera dyskusję.

 Przewodniczący Rady -Kwota 200 000 zł na zakup dla straży OSP Chróścin się należy. Jednostka w 2016 r. weszła do krajowego sytemu ratownictwa gaśniczego i wtedy trzeba było liczyć się z problemem zakupu samochodu dla tej jednostki i zarządza głosowanie. Po wcześniejszym stwierdzeniu kworum i odczytaniu tytułu uchwały.

 

Wiceprzewodniczący Rady Pan Józef Kołodziej czyta z listy obecności z imienia i nazwiska Radnych Gminy ,a wyczytywany Radny oddaje głos „za” „przeciw” lub „ wstrzymujący się „

Imienny wykaz głosowania stanowi załącznik do protokołu

W głosowaniu brało udział 15 Radnych

Przewodniczący Rady stwierdza,że uchwała została podjęta 15 głosami za.

Następnie wita przybyłych w tym momencie na sesję przedstawicieli jednostki OSP Chróścin oraz  Oddziału Gminnego Ochotniczej Straży Pożarnej w Bolesławcu.  Składa gratulacje i życzy sukcesów w zdobywaniu dalszych środków na zakup samochodu.

Prezes Zarządu Gminnego OSP Pan Radosław Dudek dziękuje Radzie Gminy Wójtowi,Skarbnikowi  za podjęcie decyzji przyznania środków na zakup samochodu dla OSP Chróścin,ponieważ to był najgorszy sprzęt w powiecie.

Prezes zapewnia, że jednostka OSP Chróścin stanie  na wysokości zadania aby pozyskać pozostałe środki na zakup samochodu.

 

Prezes OSP w Chróścinie Pan Nawrot Sylwester w imieniu jednostki składa podziękowania za dostrzeżenie problemu i udzielenie dotacji na zakup samochodu pożarniczo-gaśniczego  dla OSP Chróścin. Ponadto informuje,że otrzymał wiadomość z Komendy Głównej Straży ,że Chróścin jest na pierwszym miejscu na liście w pozyskaniu samochodu. Zapewnia ,że poczyni starania w pozyskaniu pozostałych środków na zakup samochodu, który będzie służył nie tylko wiosce ale gminie i całemu społeczeństwu.

Przewodniczący Rady – czy są pytania do starosty i otwiera dyskusję.

Sołtys z Kolonii Bolesławiec-Chróścin dziękuje staroście za pomalowanie pasa linii wzdłuż chodnika.

Starosta odpowiada, że będzie kontynuacja budowy chodnika w Kolonii Bolesławiec-Chróścin w roku bieżącym i chodników rozpoczętych w Gminie Łubnice . Nowych inwestycji chodnikowych powiat nie planuje z uwagi  wysokie koszty i jak jest budowana nowa droga to chodnik jest demontowany i zakładany nowy dlatego szkoda pieniędzy na chodniki.

Starostwo odstępuje od budowy chodników z uwagi na wysokie koszty .Skupiać się będzie na budowie dróg na które jest dofinasowanie  a do  chodników nie ma Prawdopodobnie będzie program budowy ścieżek rowerowych może uda się pozyskać środki z tego programu . Ponadto starostwo będzie przystępować do opracowania Strategii Powiatu i prosi gminę o współpracę i wytypowanie pracownika do tej współpracy.

Radna Nowakowska pyta kiedy będzie dokończona budowa chodnika na ul.Wieluńskiej w Bolesławcu.

Dyrektor Zarządu Powiatowego dróg dziękuje za dotychczasową współpracę z gminą Bolesławiec   i informuje,że nie ma planu na budowę chodnika na ulicy Wieluńskiej.Odchodzimy od budowy chodników bo to wysokie koszty i brak dofinasowania.

Przewodniczący Rady przypomina ,że był wniosek Komisji Gospodarczej  o uzupełnienie zadrzewienia w Piaskach i Chotyninie tym samym gatunkiem drzew – klony .

Dyrektor odpowiada,że nasadzenia drzew zostaną uzupełnione.

 

Przewodniczący Rady infomuje,że w Mieleszynie ginie kostka chodnikowa stanowiąca własność powiatu, taka informacja była na zebraniu wiejskim w Mieleszynie.

Dyrektor PZD odpowiada,że ten fakt zostanie zgłoszony na Policję,bo nie rusza się cudzej własności.

Radna Kmiecik-Gwizdek pyta czy jest w planach udrożnienie rowów i przepustów przy drogach powiatowych Bolesławiec - Wieruszów i na Kolonii pod lasem w Mieleszynie ,ponieważ woda nie ma odpływu z nowej drogi.

Dyrektor – Czyszczenie koszenie rowów odbywa się jeden tydzień na każdą gminę w sezonie. Przepusty to sprawa właściciela działki .Powiat robi przepust przy przebudowie drogi a potem jego czyszczenie należy do właściciela działki.

Nie jesteśmy w stanie w ciągu roku udrożnić wszystkich rowów informuje dyrektor.

Sołtys z Goli pyta czy jest w planach modernizacja drogi w Gola-Wójcin.

Starosta odpowiada,że na tą kadencję nie planujemy.

Radna Cierkosz dziękuje za wykonanie pracy na ulicy Polnej  i prosi o wykonanie narożnika i przedłużkę oraz wycięcie krzewów.

Wiceprzewodniczący Rady dziękuje za szybką reakcję i wykonanie zatoczki  w Chróścinie dla autobusu oraz rury i barierkę .

Starosta nie wszystko odrzucamy mówimy o tej kadencji i dużych inwestycjach.

Drobne rzeczy będą robione.

Jako samorząd lokalny robimy to wspólnie dla społeczeństwa lokalnego.

 

5. Informacja Wójta Gminy o pracy między sesjami.

Informacja na piśmie w załączeniu.

Przewodniczący Rady otwiera dyskusję na temat informacji wójt Gminy.

Przewodniczący Rady prosi o wyjaśnienie na zebraniach wiejskich zmiany nazw miejscowości.

Radca prawny Jerzy Dela informuje, że jest pismo od Ministra Cyfryzacji z Warszawy w którym sugeruje gminom zmianę przysiółków,  są to nazwy historyczne wpisane do Rejestru Urzędowych Nazw Miejscowości. Urząd sugeruje żeby znieść te nazwy ,które  w celach rozbudowy sieci telekomunikacyjnej wprowadzają  chaos i to trzeba ujednolicić. Postępowanie w sprawie zmiany nazwy lub zniesienie nazwy miejscowości wygląda następująco: w pierwszej kolejności zgodnie z uchwałą Rady Gminy o konsultacjach społecznych pytamy mieszkańców na zebraniu wiejskim czy mieszkańcy są za utrzymaniem przysiółka  czy ta nazwa ma zniknąć .Na zebrania zostały przygotowane projekty uchwał na podstawie których mieszkańcy zadecydują czy są za zniesieniem nazwy czy utrzymaniem nazwy zgodnie z otrzymanym wykazem.

Po zebraniu wójt zbierze te opinie i przedstawi na sesji . Rada Gminy podejmie uchwałę o zniesieniu lub nie zniesieniu nazw miejscowości .Taka uchwała wraz z opisem ,mapami oraz częścią historyczną tych nazw zostanie przekazana do Wojewody Łódzkiego ,który je weryfikuje i przekazuje do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w którym jest Komisja Nazw   opiniująca pod względem historycznym .Jeśli komisja przychyli się do uchwały Rady to ta opinia przekazana jest   do Ministra Cyfryzacji ,który wydaje rozporządzenie o utrzymaniu lub nie utrzymaniu nazw miejscowości .

Komisja Nazw bada nazwy pod względem historycznym od kiedy ta nazwa funkcjonuje.

Zebranie wiejskie opiniuje w ramach konsultacji społecznych np. Chobot będzie figurował jako przysiółek, a nie nazwa miejscowości .Zebranie wydaje tylko opinię ,a ostateczna decyzja należy do Rady Gminy a finalnie do Ministerstwa.

Sekretarz Gminy  przedstawia dokładne sformułowanie uchwały z zebrania w Mieleszynie w którym zapisano: Zebranie wiejskie w Mieleszynie nie wyraża zgody na zniesienie nazwy miejscowości Chobot ze względu na jego wartość  historyczną, wyraża zgodę na przekształcenie nazwy miejscowości na nazwę części integralnej miejscowości Mieleszyn.

Wiceprzewodniczący Rady pyta czy zniknie tablica z nazwą Chobot, ponieważ w Chróścinie mówi się Chróścin-Zamek,Chróścin-Młyn, a osobnej tablicy z takimi  nazwami nie ma. Jak podejść w takiej sytuacji.

 

Radca prawny odpowiada, że jeśli mieszkańcy wyrażą zgodę to pod nazwą miejscowości Mieleszyn, Chobot będzie na białej tablicy jako przysiółek, a nie nazwa miejscowości . Chobot zniknie jako nazwa miejscowości . Tablica wieś Chróścin a pod nią dodatkowo biała tablica  -Zamek, ale to należy do decyzji mieszkańców.

Radna Maślanka Alina pyta  o Koziołek jak to się ma do napisów na tablicach i jak ma wyglądać nazwa korespondencyjna  Żdżary-Koziołek . Jadąc z Mieleszyna skręcając na Kamionkę jest tablica z napisem Koziołek, a na korespondencji pisze Żdżary np.90 to jedzie się dalej . Taka sama sytuacja jadąc  z drugiej strony jest tablica z nazwą Koziołek ,a następna tablica  koniec Żdżar osoba obca wróci się.

Trzeba zrobić porządek z tablicami napisów miejscowości i numeracja domów stwierdza Radna Maślanka Alina .

 

Sekretarz Gminy informuje, że po zebraniach wiejskich musimy zdecydować czy likwidujemy te nazwy i pozostawiamy jako przysiółki ,bo w Żdżarach jest dużo tych nazw jak dwa Koziołki, Michałówka, Stanisławówka czy Wełny  i o tym trzeba zdecydować na zebraniu i to uporządkować. Wszystkie te nazwy funkcjonują w rejestrze nazw miejscowości. Bo numeracja domów  jest jednolita i pozostanie bez zmian w 11 miejscowościach gminy .

Radca prawny informuje, że była uchwała Rady Gminy po konsultacjach społecznych o wchłonięciu Podbolesławca w Bolesławiec i minister nie wyraził na tę zmianę zgody. Jedynie Podbolesławiec został wchłonięty do sołectwa Bolesławiec.

Radny Sylwester Dulski pyta o spotkanie wójtów burmistrzów w sprawie zalewu przy rzece Prośnie czego dotyczyło .

Wójt odpowiada, że spotkanie było z Wodami Polskimi i dotyczyło głównie czyszczenia rzeki Prosny  i budowy zbiorników wodnych retencyjnych   w związku z planowaną kopalnią Złoczew. W rozmowie z ministerstwem ochrony środowiska wójt poinformowała, że te zalewy są w planie zagospodarowania przestrzennego gminy  Bolesławiec i studium ościennych gmin .Gmina Bolesławiec  zabiega aby te zbiorniki wpisane były w Strategii Województwa Łódzkiego .Na wrzesień planowane jest kolejne spotkanie w sprawie Strategii

 

                                                                   -12-

województwa. We wtorek będzie robocze spotkanie z wójtami i burmistrzami ościennych gmin oraz władzami województwa w Urzędzie Gminy w Bolesławcu.

Radny Dulski Sylwester wnosi aby przy okazji budowy tych zbiorników powiększyć zalew w Bolesławcu.

Wójt odpowiada, że to będą trzy zbiorniki  największy z nich to zalew  Wieruszów z którym będzie problem z napełnieniem  wodą bo jest największy zajmuje powierzchnię 730 ha.Mniejsze zbiorniki mają większą możliwość zaistnienia w planach.

Wiceprzewodniczący Rady Pan Józef Kołodziej – Skoro są planowane te zbiorniki  to  uwzględnić w planach budowę obwodnicy bo zdaniem wiceprzewodniczącego jest sprzeczność .Jedno zachodzi na drugie.

Wójt odpowiada, że nie ma sprzeczności równocześnie z zalewem jest planowana obwodnica w tym samym planie zagospodarowani przestrzennego gminy.

Radca prawny Jerzy Dela sugeruje aby  wybudować tamę, która ma wejście i wyjście napełnia ją się wodą i jest otwierana tylko na wypadek powodzi. Iść w kierunku zbiorników nie tylko retencyjnych ale również rekreacyjnych .

Wójt odpowiada , że w tym kierunku idziemy.

Przewodniczący Rady stwierdza, że sprawa zbiornika w Goli była planowana

wcześniej i nie doszła do skutku .Żeby nie było z tym podobnie ,że ktoś nas  uprzedzi z górnego biegu Prosny. Mówi się o powstawaniu innych zbiorników,  - wieluńskim i oby na rozmowach się nie skończyło.

Wójt – uważa ,że szansą dla tych zbiorników jest to ,że uczestniczą trzy województwa :opolskie, wielkopolskie i łódzkie  i jeśli wójtowie i burmistrzowe nie odpuszczą to jest szansa realizacji nie na ten rok ani  przyszły ale  w latach następnych.

 

6. Interpelacje ,wnioski zapytania

Przewodniczący Rady informuje,że PIT za 2019 r. można odebrać po 10 lutym u Pani Ilony Pilarskiej w Urzędzie Gminy.Prosi o dostarczenie zdjęć w celu umieszczenia w gazecie radnych w związku z 30- leciem powstania samorządu.

Radna Markiewicz pyta o worki na gazety i papier.

Wójt odpowiada, że dopóki nie ma worków to bez zmian. Na mieszkańca przypada tyle samo śmieci co produkował dotychczas .Jak będą nowe kosze nie będziemy produkować więcej odpadów tylko rozkładać  je do większej liczby koszy. Do końca marca będą dostarczone kosze. Według wyliczeń na osobę miesięcznie przypada 30 l śmieci .

Radnej Markiewicz chodzi o worek na papier ,ponieważ słyszała ,że będzie 1 worek na dom ,a w jednym domu jest jeden mieszkaniec a w innym kilku .

Sekretarz informuje, że po prostu będzie zostawione i jak braknie to będzie kolejny worek. Gorszą sytuacją są odpady mieszane za które płaci się więcej Natomiast inne frakcje są tańsze przy odbiorze. Jeśli papier będzie zapełniony to będzie dawany kolejny worek albo zamiast jednego rodzina otrzyma dwa worki.

Wójt – informuje, że będą worki dodatkowe w gminie  i będzie można je pobrać.

Sekretarz – Będzie informacja na stronie Gminy ,że od soboty może być rozwózka koszy BIO na poszczególne miejscowości, ponieważ jest ich najmniej .

Wstępnie miało być tak, że jedna miejscowość  załatwiona w całości ,ale okazało się ,że firma będzie dowozić kolorystycznie .Jak będzie komplet koszów nowych to zabiorą stare .  

Wójt informuje, że na zebraniu wiejskim w Mieleszynie pojawiła się firma która z naszego terenu odbiera folię i wszystkie odpady rolnicze. Informacja o firmie umieszczona jest na stronie gminy. Na dzień dzisiejszy gmina nie może pokryć kosztów wywozu odpadów rolniczych, ale poinformowała mieszkańców ,że jest taka możliwość .Jest to tańsze rozwiązanie jak zamówienie kosza z EKO-REGIONU. Na stronie internetowej gminy jest podany kontakt z firmą.

Sołtys z Kolonii Bolesławiec-Chróścin uważa, że inaczej trzeba było powiadomić rolników ,bo ten temat był na zebraniu wiejskim w Kolonii i takiej informacji nie było.

Przewodniczący Rady informuje ,że  po zakończonym  zebraniu wiejskim  w Mieleszynie w dniu wczorajszym jeden z rolników nie śmiało podszedł do Pani Wójt i Przewodniczącego Rady  i podjął rozmowę na temat odbioru odpadów rolniczych informacja ta jest od  wczoraj . Pani Wójt wzięła kontakt z firmą którą umieściła na stronie internetowej gminy.

Przewodniczący Rady uważa, że tą informację przekazać za pośrednictwem sołtysów do rolników. Rolników jest jak na palcach policzyć. Firma zbiera folie worki po nawozach ,tunelach i innych odpadach rolniczych .

Sekretarz – informuje, że jest czas podatków i  informacja zamieszczona na stronie internetowej  w formie papierowej trafi do sołtysów ,a sołtysi przekażą  rolnikom.

Przewodniczący Rady - Sołtysi powiadomią rolników ,firma przyjedzie i zbierze odpady z całej gminy.

Wójt najlepiej bezpośrednio skontaktować się z firmą odbierającą te odpady.

Wiceprzewodniczący Rady pyta o drogę Chróścin- Kolonia Bolesławiec-Chróścin na której zamontowano komplet znaków  drogowych nie zważając na znaki  istniejące do tej  pory. Dwa razy powtórzona jest tablica z  miejscowością Chróścin na początku miejscowości  .Znak z pierwszeństwem przejazdu wiceprzewodniczący  zabezpieczył  bo był  podwójny. Wiceprzewodniczący Rady wnosi aby uporządkować  tablice z nazwami miejscowości  na drodze powiatowej, bo zaczyna się robić mentlik.  Znaki   niepotrzebne zabrać .

Ponadto Wiceprzewodniczący Rady pyta czy były podjęte kroki o ograniczeniu tonażu na tej drodze bo znaku żadnego nie ma.

Sekretarz odpowiada,że będzie spotkanie w piątek z wykonawcą drogi  i inspektorem nadzoru na tej drodze i  analiza sytuacji ze znakami.

 

Wiceprzewodniczący Rady prosi aby na spotkaniu przyjrzeć się  znakom oraz tonażowi jaki przejeżdża przez tę drogę. 

Radna Maślanka Alina pyta, bo dostała odpowiedz ,że znaki na drodze Żdżary-Podjaworek zostaną ustawione do 31 grudnia 2019 r.,a jest 30 styczeń i znaków nie ma.  

 

Wójt informuje,że  wysokie ceny znaków. Na zapytanie ofertowe odpowiedziała jedna firma i znacznie przekroczyła przewidywane koszty w budżecie. Na tę drogę jest proponowanych dużo znaków ale koszt wybitnie wysoki .Nie było już pieniędzy w starym budżecie a jeśli nie ma zabezpieczonych środków w budżecie to nie można realizować zadania.

Radna Maślanka Alina przez pół roku nie było  znaków, a droga ta nie należy do najbezpieczniejszych z uwagi na zakręt .A jak coś się stanie to koszty   będą mniejsze ? .Ponadto trzeba zdjąć jeden znak  z napisem miejscowości Żdżary bo Żdżary nie zaczynają się za kościołem.

Wójt nie było środków w budżecie żeby zakupić potrzebne znaki.

Przewodniczący Rady uważa,że takie problemy rozwiązać z pracownikiem w urzędzie , a nie na sesji bo nie wszyscy wiedzą o jaką drogę chodzi.

Radna Góral dziękuje Pani wójt za umieszczenie protokółu z przeprowadzonej

kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej na stronie gminy.

Przewodniczący Rady prosi Panią sekretarz o informację na temat posiedzenia Komisji Urbanistycznej. Ponadto dziękuje wójt i sekretarz za podjęte szybkie działania w tym temacie. Mobilizacja nastąpiła po ostatniej sesji budżetowej gdzie radni poruszyli problem Planu Zagospodarowania Przestrzennego Gminy  i Pani  sekretarz z Panią wójt podjęły kolejne działania  w związku z czym już  odbyło się posiedzenie Komisji Urbanistycznej,  czyli mamy wpływ na pracę Urzędu stwierdza Przewodniczący Rady i prosi Panią  sekretarz o informację ,ponieważ jest członkiem Komisji Urbanistycznej.

 

Sekretarz Gminy dodaje  ,że na posiedzeniu komisji wspólnych  była sprawa umieszczenia umów zleceń na BIP Gminy. Żeby były umowy kompletne

 

sukcesywnie  wprowadzano ze wszystkich stanowisk i z otrzymanej dziś informacji  umowy są wszystkie na stronie.

Radna Alina Maślanka informuje , że przed sesją sprawdzała i jeszcze  nie było.

Odnośnie spotkania Komisji Urbanistycznej sekretarz informuje, że w dniu 17 stycznia odbyło się  spotkanie w sprawie przystąpienia do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego Gminy ,który jest kolejnym etapem po studium .Komisja działa w składzie nie zmienionym .Skład komisji  jest ten sam co przy opracowywaniu studium. W spotkaniu nie uczestniczył jeden urbanista. Komisja wydała opinię , która  jest do wglądu.

Sekretarz przedstawia opinią komisji. Najważniejsze kwestie poruszane na posiedzeniu to znaleźć właściwe rozwiązanie żeby załatwić całkowite potrzeby we wszystkich obrębach czy przystąpić do jednego obrębu czy całości planu gminy. Propozycja urbanisty jest aby odstąpić od sporządzenia planu dla całego obszaru gminy na rzecz sukcesywnego sporządzania planu dla danej wsi. Spowodowane jest to tym ,że kiedyś plan sporządzano w skali 1:5000 obecnie w sakli 1:1000 i technicznie jest to niemożliwe do wykonania Dlatego pozostało podjąć decyzję jakie obręby .Trzeba wziąć pod uwagę ,że w wydziale geodezji Starostwa powiatowego  nie ma wszystkich map na których można wykonać plan.

W związku z tym urząd skierował pismo do Powiatu Wieruszowskiego żeby konkretnie odpowiedzieli co mamy w danej miejscowości.

Oczekując na te informacje o mapach na spotkaniu w dniu 17 stycznia i po analizie wszystkich tematów co jest w danej miejscowości  ustalono,że do sporządzenia  planu przystąpić w pierwszej kolejności dla wsi Mieleszyn, ponieważ ma nowe mapy po gazyfikacji , naniesiona jest infrastruktura oraz strefy bezpieczeństwa. Teren najlepiej przygotowany.

W drugiej kolejności Bolesławiec bo ma w zasobach mapy geodezyjne i największe skupisko problemów wynikających z wniosków do studium.

W trzeciej kolejności Gola dla zapewnienia właściwej ochrony walorów środowiska przyrodniczego,  a także potencjalnego rozwoju funkcji turystyczno- rekreacyjnej.

Propozycja Komisji jest też taka żeby do terenów sporządzać plany miejscowe i nie dla całego obrębu geodezyjnego tylko do terenów typowo zamieszkałych  przy drogach ustalając granicę terenu ,ponieważ na każdy teren potrzebna jest szczegółowa mapa. Jeśli jest oddalony dom to nie wyklucza żeby zająć się tym miejscem i do tego ciągu można włączyć sytuację oddalonego domu żeby nie zajmować się w 100% powierzchnią tylko konkretnie rozwiązywać  problemy które wynikają ze studium i spraw bieżących, ponieważ   ceny za sporządzenie planu liczone są od hektara. Na każdy hektar szczegółowa mapa . Trudno płacić za lasy czy pola gdzie nie będzie żadnych zmian. To jest opinia urbanistów bo członkowie komisji zadawali nurtujące ich pytania i obawy  wynikające ze złożonych wniosków w studium i  spraw bieżących. Dziś był kontakt z Przewodniczącą Komisji Urbanistycznej i na podstawie przekazanej informacji jej o  mapach  potwierdziła, że ten materiał na obręb Bolesławiec i Mieleszyn pozwala przystąpić do sporządzania planu. W innych miejscowościach mapy są w różnym stanie . Nie ma map dla Goli.

W miesiącu marcu będzie sesja na której musicie państwo podjąć decyzję czy przystępować do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego, ponieważ musimy przygotować uchwały.

Uchwały powinny być przygotowane na każdy obręb wskazany przez Komisję Urbanistyczną.  Załącznikiem do każdej uchwały musi być mapa z nakreślonym terenem którym będziemy się zajmować. Sekretarz prosi o opinię w tym temacie jakiej treści przygotować uchwałę.

Przewodniczący Rady  dziękuje Pani sekretarz za przedstawioną informację podkreślając ,że słuszna decyzja o wyłączeniu z planu lasów i rezydencji,które nic nie zmieniają ,a zabierają powierzchnię za którą trzeba płacić. Przewodnicząca Komisji Urbanistycznej na spotkaniu sugerowała aby iść za gazem .Sprawa z Chróścinem się skomplikowała z uwagi na trasę S-11 i co przedsiębiorcami w Chróścinie może iść w wyznaczony teren na mapach, a nie całe obręby.

Sekretarz informuje,że otrzymana informacja ze starostwa zdecydowała o wszystkim .Obręb Mieleszyn i Bolesławiec jest przygotowany do zmiany planu.

 

Ponadto sekretarz informuje,że na spotkaniu z przedstawicielami Spółki gazowej  przekazała ,że przystępujemy do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego w Bolesławcu i były by potrzebne ich dokumenty .Przedstawiciel spółki odpowiedział,że skłonni by byli wejść ale na 2020 r. mają 8 000 wniosków o przyłączenie do gazu .Mają dużo roboty ale zobowiązali się  przeanalizować ponownie Bolesławiec .Gmina przygotowywuje im stosowne dokumenty w tym wykaz przedsiębiorców. Natomiast osoby fizyczne wyliczą sami .Najbardziej przemawiający dla spółki jak czynnik ekonomiczny i tereny inwestycyjne. Przeanalizują i jak będzie korzystnie to zrobią dokumentację gazową.

Wiceprzewodniczący Rady  Jeśli nie uda się Chróścina to może Kolonię Bolesławiec-Chróścin bo jest przedsiębiorca który planuje w tym miejscu budować zakład. Chodzi o interes gminy, która ma podatki od przedsiębiorców, a jak się wyprowadzi to nie wróci. Obejmijmy te miejsca i obręb  Bolesławca i Mieleszyna.

Sekretarz pyta czy przystąpić z planem do tej działki po prostu w jakim kierunku przygotować te uchwały.To była propozycja Komisji Urbanistycznej ale decyzja należy do państwa. Jeśli nie obrębami to może poszczególnymi działkami uzasadniając  rozwojem przedsiębiorczości, bo podobna sytuacja jest w innych miejscowościach nie tylko Kolonii Bolesławiec-Chróścin. Bo dwa obręby Bolesławiec ,Mieleszyn. Gola nie bo nie ma map mimo wskazań komisji .

Dlatego sekretarz prosi o decyzję.

Radca prawny Jerzy Dela mówi, że jeśli zostanie podjęta uchwała dla obrębów to nie wyklucza podjęcia dodatkowej uchwały o przekształceniu dodatkowych działek. To może dziać się równolegle .Z informacyjnego punktu widzenia jak będą podejmowane te uchwały dysponując mapam,i które będą określały zakres planu prośba do pani wójt aby zorganizowała spotkanie z Przewodniczącą Komisji Urbanistycznej ,która ma niesamowitą wiedzę o urbanistyce.

Sekretarz informuje, że była na szkoleniu w Warszawie na którym dowiedziała się o tym urbaniście, który jest z Opola.

Wójt Gminy przysłuchiwała się Komisji Urbanistycznej ,której zdecydowanym wskazaniem był Bolesławiec. W związku z tym wójt prosi o przygotowanie

 

dwóch uchwał ,a dodatkowymi działkami  i trudnymi tematami  można zająć się później  ,bo na nie też muszą być przygotowane mapy. Wójt prosi o zielone światło aby móc przygotować materiały uwzględniając wnioski które wpłynęły w trakcie tworzenia studium .

Przewodniczący Rady -Trzeba zacząć od spotkania z urbanistą bo to są tematy długoterminowe .Zacząć od obrębu Mieleszyn Bolesławiec aby urząd mógł nad czym pracować ,a następnie  kolejne .Dajmy to zielone światło aby móc rozpocząć prace.

Sekretarz  przygotować Bolesławiec bo tam są trudne tereny graficzne i wykorzystać obecność  urbanisty na posiedzeniu komisji .Pokażemy swoje materiały żeby powiedziała na co zwrócić uwagę.

Przewodniczący Rady pyta czy idziemy w tym kierunku czy jest głos przeciwny

Sekretarz infomuje,że przygotujemy Bolesławiec i Mieleszyn plus analiza dodatkowych działek dotyczących działalności gospodarczej.

Radna Markiewicz pyta czy jak będzie prowadzony gaz  z Mieleszyna do Bolesławca to przez Kamionkę.

Sekretarz odpowiada, że tak.

Przewodniczący Rady pyta czy są pytania w związku z ich brakiem przechodzi do kolejnego punktu porządku sesji.

7. Zamknięcie obrad sesji.

Przewodniczący Rady stwierdził wyczerpanie porządku sesji i zamknął obrady o godz.17:50

 

Protokołowała: Zdzisława Bęben

 

 

 

 

 

Metryka

data wytworzenia
2020-05-26
data udostępnienia
2020-05-26
sporządzone przez
Bęben Zdzisława
opublikowane przez
Bak Arkadiusz
data wykonania
2020-05-26
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.