Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Bolesławcu
Menu góra
Strona startowa Aktualności Rejestr Skarg, Wniosków i Petycji
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Opinia Komisji ds. Petycji, skarg i wniosków Rady Gminy w Bolesławcu w sprawie petycji Pani Renaty Sutor z dnia 2 kwietnia 2020 roku w sprawie wprowadzenia lokalnej "tarczy antykryzysowej" - Rejestr Skarg, Wniosków i Petycji, menu 1232, artykuł 3306 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Bolesławcu”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Rejestr Skarg, Wniosków i Petycji

Opinia Komisji ds. Petycji, skarg i wniosków Rady Gminy w Bolesławcu w sprawie petycji Pani Renaty Sutor z dnia 2 kwietnia 2020 roku w sprawie wprowadzenia lokalnej "tarczy antykryzysowej"

Opinia Komisji ds. Petycji, skarg i wniosków Rady Gminy w Bolesławcu w sprawie petycji Pani Renaty Sutor z dnia 2 kwietnia 2020 roku w sprawie wprowadzenia lokalnej „tarczy antykryzysowej”.
Uzasadnienie  do uchwały stanowi stanowisko Komisji Skarg Wniosków i Petycji o treści Petycja  wpłynęła  na adres mailowy Gminy w dniu 2 kwietnia 2020r. i skierowana jest do wszystkich Rad Gmin, Zarządów Powiatów i Sejmików Województw w  Polsce.
Wnosząca petycję wnosi  o zmianę przepisów prawa miejscowego, a w szczególności wprowadzenie lokalnej tarczy antykryzysowej poprzez:
1.    Umorzenie podatku od nieruchomości dla wszystkich mieszkańców gminy za II i III kwartał 2020 roku, a resztę o jego odroczenie na okres pół roku, a ponadto obniżenie tego podatku do minimum w przyszłym roku kalendarzowym.
2.    Niepobieranie podatków targowych przez okres pół roku od osób handlujących na jarmarkach, a po tym terminie obniżenie ich wysokości do minimum.
3.    Nie pobieranie podatków od osób, które mają występy na ulicach w wyznaczonych do tego miejscach przez okres pół roku, a po tym terminie o obniżenie do minimum wysokości opłat za te występy.
4.    Umorzenie przez pół roku należności z tytułu wywozu śmieci, a po tym terminie o obniżenie opłaty za wywóz śmieci do opłaty minimalnej.
5.    Nie pobieranie opłaty za parkingi przez okres pół roku, a po tym terminie o zmniejszenie opłaty za godzinę parkowania.
6.    Wydanie uchwały solidarnościowej jednoczącej wszystkie władze lokalne w walca z koronawirusem w tym zakresie.

Po analizie przedstawionych w petycji postulatów Komisja ocenia, że proponowane przez wnoszącą petycję rozwiązania wykraczają poza uprawnienia organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego w zakresie uchwalania  umorzeń w podatkach lokalnych. Ponadto zgłoszone postulaty pomijają możliwości i skutki  finansowe dla budżetów gmin, a tym samym i dla społeczności lokalnych  w zakresie realizacji. Gmina jest wspólnotą samorządową, która w oparciu o uchwalany przez Radę Gminy budżet zobowiązana jest do realizacji zadań własnych oraz zadań zleconych. Zadania własne są zadaniami obligatoryjnymi, których realizacja niezbędna jest dla funkcjonowania społeczności lokalnej. Postulowane w petycji umorzenia oraz obniżenia  wysokości podatków spowodowałyby w praktyce, że gmina wyzbyłaby się lub tak ograniczyła swoje dochody, że realizacja zadań własnych, przy i tak bardzo skromnym budżecie stałaby się niemożliwa.
Mając na względzie postulaty zawarte w petycji komisja rekomenduje Radzie Gminy przyjęcie uchwały wprowadzającej zwolnienia podatkowe w podatku od nieruchomości w zakresie zastosowania zwolnienia podatkowego na okres jednego kwartału, dla podmiotów, które  z mocy prawa  nie mogły prowadzić działalności gospodarczej.  Wprowadzenie takiego zwolnienia dopuszcza art. 15 p ustawy  z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych  (Dz. U. z 2020 r., poz. 374, poz. 568)
Zwolnienie od podatku od nieruchomości powinno obejmować grunty oraz budynki i budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r.- prawo przedsiębiorców.
Umorzenia i odroczenia płatności podatku od nieruchomości w sprawach indywidualnych nie wymagają podejmowani szczególnych regulacji prawnych. Aktualny stan prawny nie zawiera podstaw ( delegacji) w oparciu o które Rada Gminy w ramach stanowienia prawa miejscowego mogłaby podejmować uchwały w sprawie umorzeń w podatkach lokalnych. Decyzje indywidualne w zakresie umorzeń i odroczeń podatków i opłat lokalnych mogą być podejmowane w oparciu o przepisu ustawy Ordynacja podatkowa.
Zdaniem komisji nie wykonalnym jest postulat zawarty w petycji w sprawie wydania uchwały solidarnościowej jednoczącej wszystkie władze lokalne w walca z koronawirusem w tym zakresie ze względów technicznych. W ocenie Komisji brak jest możliwości uzgodnienia treści uchwały, którą zaakceptowałyby wszystkie samorządu terytorialne w Polsce.
    

Członkowie  Komisji:
Maciej Maciejewski
Krystyna Nowakowska
Ilona Góral
Szymon Pokora




Metryka

sporządzono
2020-05-28 przez Dela Jerzy
udostępniono
2020-05-28 00:00 przez Bak Arkadiusz
zmodyfikowano
2020-05-28 13:18 przez Bak Arkadiusz
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
155
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.