Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Bolesławcu
Menu góra
Strona startowa Aktualności Protokoły z sesji Rok 2011
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Protokół z XII sesji Rady Gminy w Bolesławcu - Rok 2011, menu 1133, artykuł 1761 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Bolesławcu”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Rok 2011

Protokół z XII sesji Rady Gminy w Bolesławcu

Protokół z XII Sesji Rady Gminy w Bolesławcu w dniu 20 grudnia 2011 r.
-----------------------------------------------------------------------------------------------




1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
-----------------------------------------------------------------------

Otwarcia XII Sesji Rady dokonała Przewodnicząca Rady Pani Justyna Lipska.
W oparciu o załączoną listę obecności stwierdziła,że obrady sesji są prawomocne. Nieobecny jeden radny Pan Pietrzak Paweł.

2. Przyjęcie porządku obrad.
-------------------------------------

Przewodnicząca Rady zaproponowała porządek obrad jak w otrzymanych zawiadomieniach z dołożeniem punktu 5a o treści: Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia zmiany uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011-2021 oraz punktu 8a o treści: Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Wsi Chróścin.
W drodze głosowania porządek sesji został przyjęty jednogłosnie przy obecnych 14 radnych.

3.Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.
------------------------------------------------------

Protokół był wyłożony do wglądu. Został przyjęty bez zmian.

4. Informacja Wójta Gminy o pracy w okresie między sesyjnym.
----------------------------------------------------------------------------------

Informacja na piśmie w załączeniu.

Następnie Przewodnicząca Rady otwiera na jej temat dyskusję.


Radny Dulski Artur pyta czy została złożona reklamacja na przepompownię w Piaskach w ramach gwarancji. Pyta o zasypany rów przy zalewie w Bolesławcu.
Pyta co ustalono na spotkaniu w sprawie opłaty śmieciowej, co się zmieni
i czy nie będzie utrudnień dla mieszkańców Gminy z tego tytułu.


Radny Maślanka Bronisław pyta jak zostały zrealizowane jego wnioski złożone na ręce Przewodniczącej Rady w sprawie usterek po kanalizacyjnych w Żdżarach.

Wójt ustosunkowywuje się do w/w pytań.

Czyta pismo od Pana Przybylskiego które jest odpowiedzią na wcześniej pisemnie zgłoszone usterek po kanalizacyjnych w Przedsiębiorstwie.
Treść pisma w załączeniu.
Wójt proponuje wspólne spotkanie z przedsiębiorcą i przekazanie uwag po kanalizacyjnych.
W sprawie reklamacji przepompowni pismo zostało wystosowane.Woda przy przepompowni była od zawsze.
Rów przy zalewie nie będzie zasypany Pani Różak nie wie kto to zrobił.
Nie zasypanie rowu spowoduje zmniejszenie kosztów budowy drogi i w drodze negocjacji koszt zmniejszy się ze 140.000 złotych do 103.000 brutto.
Sprawy usterek po kanalizacyjnych będą usuwane na bieżąco.

Odnośnie spotkania w sprawie śmieci Wójt informuje,że w 2012 roku nic się nie zmieni.
Nadal odpady będą odbierane na dotychczasowych zasadach i przez firmę Bełchatów.
Według nowych przepisów każdy mieszkaniec Gminy musi złożyć deklarację do Urzędu Gminy w której określi liczbę osób zamieszkałych oraz średnie zużycie wody.
Firma Bełchatów jest zainteresowana odbiorem śmieci z naszego terenu. Planuje przystąpić do przetargu.Będzie jak do tej pory pojemnik na śmieci 120 l i większe. Wzrost cen od 1 pojemnika planowany jest około 10%
Według ustawy Gmina ponosi koszty odbioru śmieci a mieszkańcy będą uiszczać opłatę z tego tytułu. W skład opłaty będą wchodzić koszty związane z obsługą.Nie wykluczone zatrudnienie pracownika.
Firma Bełchatów planuje utworzyć na tym terenie biuro dla wszystkich samorządów.Inkaso na dotychczasowych zasadach.
Do deklaracji będzie załączona informacja o sposobie odbioru śmieci.
Deklaracje muszą złożyć wszyscy mieszkańcy Gminy.


Przewodnicząca Rady pyta czy został już złożony wniosek o przystąpienie do studium.
Pyta jaka jest różnica w cenie przy wykonywaniu studium dla całej Gminy a ile dla części, bo jeśli nie duża różnica to lepiej wykonać studium dla całej Gminy.

Wójt odpowiada,że nie ma możliwości częściowego wykonania studium. Studium musi wykonane być dla całej Gminy.
Plan Zagospodarowania Przestrzennego Gminy można wykonać częściowo
i tak jest to robione.
Wójt nie wie ile by to kosztowało.

Przewodnicząca Rady pyta czy osoby zainteresowane zmianą planu mogą partycypować w kosztach.
Pani Mikan jest gotowa uczestniczyć w tych kosztach lecz nie wie czy może i jakie to koszty.
Wójt odpowiada, że będzie spotkanie z urbanistą i wiele się wyjaśni.

Przewodnicząca Rady –Po co studium i plan razem. Osobno to koszty się rozłożą.

Wójt odpowiada, że razem po to aby czas wykonywania tych dokumentów się skrócił z 2 lat do 1 roku i temat zamknąć.

Radny Lis prosi o wyjaśnienie prowadzenia szkół przez stowarzyszenia.

Wójt odpowiada,że plus to 23 godziny dla nauczyciel i tu obniżą się koszty.
Wynagrodzenie dla nauczycieli według obowiązujących stawek Ministra Edukacji.
Stowarzyszenie nie utrzymuje budynku tylko gmina.
Nie wiadomo jakie korzyści dla budżetu Gminy. Dotacja dla stowarzyszenia w wysokości subwencji.
W naszej Gminie są zespoły szkół a na bazie których nie można tworzyć stowarzyszeń.
Wójt czeka na uzyskanie informacji w tym zakresie z Kuratorium.
Wójt będzie ten temat rozeznawał.


Przewodnicząca Rady informuje,że zgodnie z ustawą o systemie oświaty organem prowadzącym szkoły jest jednostka samorządowa czyli gmina a nie Rada Gminy.

Radca prawny dopowiada, że kompetencja Rady to podjęcie uchwały o likwidacji placówki. Kwestia złożenia wniosku o likwidację to może złożyć Wójt i każdy Radny.Tak zapisane jest w statucie Gminy.

Radny Maślanka Bronisław głosił,że każdy powinien się podłączyć do kanalizacji ale w dwóch przypadkach w Żdżarach są problemy z przyłączem u pana Żurka i Froniewskiego.

Wójt odpowiada,że ta sprawa jest w trakcie realizacji i będzie możliwość przyłączenia się do kanalizacji w tych dwóch przypadkach.


5. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na rok 2011.

Skarbnik Gminy Pan Jarosław Jeziorowski przedstawia proponowane zmiany w budżecie.
Po nich Przewodnicząca Rady otwiera dyskusję.
Radny Dulski Artur pyta o wykup gruntów pod przepompownie,ponieważ obciążenie z tego tytułu będzie w roku 2012.
Wójt odpowiada,że wykup gruntów pod przepompownie idzie dobrze.
Wszystkie działki zostaną do końca roku wykupione poza trzema które nie mają uregulowanego stanu prawnego,brak własności. Wykupu tych działek może nie być nawet w 2012 roku,ale środki należy zabezpieczyc w budżecie na ten cel.

Radny Dulski Artur pyta czy wszystkie roboty uzupełniające na kanalizacji w Mieleszynie zostały wykonane, ponieważ są oszczędności w budżecie.

Wójt odpowiada, że roboty kanalizacyjne zostały wykonane. Usterki będą usuwane w ramach gwarancji. Jest zabezpieczona w budżecie suma gwarancyjna, która po ustaniu gwarancji dopiero może być wykorzystana.
Robi się tak aby nie obciążać nowego budżetu.


Przewodnicząca Rady pyta dlaczego nie wykorzystano środków na stypendia dla wyróżniających się uczniów.

Skarbnik odpowiada, że środki wykorzystano zgodnie z wnioskami.
Zaplanowano większą kwotę a wykorzystano mniejszą dlatego trzeba dokonać zmiany.

Następnie Przewodnicząca Rady czyta projekt uchwały po czym zarządza głosowanie w wyniku którego uchwałę przyjęto jednogłośnie.


5a. Podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Bolesławiec na lata 2011-2021.
----------------------------------------------------------------------------------------

Skarbnik Gminy przedstawia wieloletnią prognozę finansowa na lata 2011-2021,która jest konsekwencją wyżej przyjętych zmian w budżecie Gminy na rok 2011.W drodze głosowania projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie.

6. Podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Bolesławiec na lata 2011-2022.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Przewodnicząca Rady przystępuje do podjęcia przedmiotowej uchwały i prosi o opinie komisji.
Pozytywne opinie komisji w załączeniu.

Następnie Skarbnik Gminy czyta opinię RIO. Treść w załączeniu Przewodnicząca Rady otwiera dyskusję.
Radny Maślanka Bronisław pyta dlaczego w pierwszej kolejności prognoza finansowa a nie budżet na rok 2012.
Radca prawny Pan Jerzy Dela odpowiada,że ta prognoza daje obraz nie tylko na 2012 rok ale jest to perspektywa na dalsze lata i jest to prawidłowa kolejność. Prognoza ma dać obraz Radzie jak budżet będzie wyglądał za kilka lat.
Radca podkreśla,że to tylko prognoza nikt nie przewidzi co będzie dalej.


Radny Dulski Artur stwierdza,że jest to daleka wizja ale zła i z nią Radny się nie zgadza. Stwierdza,że nie idzie ta wizja w dobrym kierunku. Radny uważa,że rola Gminy ograniczy się do administrowana i będzie głosował przeciwko tej prognozie. Twierdzi,że należy poprawić stan finansowy Gminy
Według tej prognozy nie będzie pieniędzy na pozyskanie środków na inwestycje ani realizacji inwestycji, a kredyt spłacany kredytem.

Przewodnicząca Rady zwraca uwagę na art.243 przestawiony w opinii RIO że od 2014 roku Gminy nie mogą się zadłużać.Pyta co będzie jak w 2014 roku nie zostanie uchwalony budżet wskaźnik według którego należy uchwalić budżet się nie zmieni.

Skarbnik odpowiada, że to tylko wartości liczbowe. Na budżet roku 2014 mają wpływ 3 lata.

Przewodnicząca Rady pyta czy w tym budżecie są uwzględnione zmiany
rzutujące na budżet 2014.

Wójt odpowiada, że budżet na rok 2012 spełnia wszystkie wymogi.
Regionalna Izba Obrachunkowa stwierdziła, że jest to jeden z lepszych budżetów, a wskaźnik zagrożenia nie został osiągnięty zgodnie z ustawą o finansach publicznych. Taki stan budżetu jest skutkiem zaciągania kredytów i pożyczek na wcześniej realizowane inwestycje. Można było nic nie robić i nie zadłużać Gminy. Zadłużenie 40% jest zadłużeniem bezpiecznym a wskaźnik od 2014 roku musi być spełniony.
Wójt proponuje 3 szkoły do Stowarzyszenia i oszczędności w oświetleniu ulicznym. Ponadto Wójt stwierdza, że mówi się o naprawie finansów w gminie bez konkretnych pomysłów na ich poprawę.

Radny Maślanka Bronisław podkreśla,że gdyby 6 lat temu zreformowano szkoły a biblioteka pozostała by w GOK-u jak było wcześniej to były by mniejsze koszty i nie było by takiego zadłużenia. Radny uważa,że zła polityka.

Przewodnicząca Rady czyta projekt uchwały po czym zarządza głosowanie którego wynik jest następujący:

Za głosowało- 11 radnych
Przeciw – 1
Wstrzymało się 2 radnych


Przyjęcie budżetu na rok 2012.
------------------------------------------
Przewodnicząca Rady przystępuje do podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia budżetu Gminy na rok 2012 i prosi o opinie komisji.
Komisja Budżetu i Finansów oraz Komisja Rewizyjna wydały opinię pozytywną. Natomiast Komisja Gospodarcza i Ochrony Środowiska wydała opinię negatywną jest przeciwna uchwalenia tego budżetu.
Ponadto Komisja Budżetu i Finansów proponuje zmniejszenie liczby godzin pracy w świetlicy socjoterapeutycznej i rozpatrzenie możliwości ograniczenia oświetlenia ulicznego, a w okresie letnim całkowitego wyłączenia.

W nawiązaniu do wniosków Komisji Budżetu i Finansów Wójt przedstawia skutki ograniczenia czasu pracy w świetlicach. Informuje,że wszystkie świetlice pracują po 12 godzin tygodniowo gdyby obniżył liczbę godzin do 9 tygodniowo to zyskano by 7.624 zł rocznie.

Sprawa wyłączenia oświetlenia ulicznego Wójt pytał Gminy które tego dokonały.Stwierdziły,że to niewielki zysk ponieważ spółki oświetleniowe naliczają inne opłaty stałe,a ponadto wymiana urządzeń też kosztuje.
Jednak pismo do Spółki Oświetleniowej zostało w tej sprawie skierowane.
Wójt informuje,że Przewodniczący Komisji Gospodarczej obliczył,że w przypadku wyłączenia tego oświetlenia to Gmina zyska około 130.000 złotych w stosunku rocznym.

Przewodniczący Komisji Gospodarczej Pan Domagała w nawiązaniu do opinii negatywnej swojej komisji informuje,że dochody są niskie w porównaniu do wydatków.Proponuje aby Przewodniczący komisji zebrali się razem i zbliżyli swoje stanowiska.

Radny Maślanka Bronisław zwraca uwagę na cyfry w budżecie na początku roku a na koniec. Uważa,że było dobrze a teraz jest źle w finansach gminy.
Pyta czy będzie zwrot dotacji na kanalizację o czym mówił Wójt na ostatniej sesji czy coś się zmieniło.
Sekretarz Gminy odpowiada,że nic się nie zmieniło decyzji o zwrocie dotacji nie ma ale Gminy które miały podobną sytuację po kontroli już środki zwracają.

Radny Dulski Artur informuje,że będzie głosował przeciwko temu budżetowi ponieważ brak planów na pokrycie zaciągniętych kredytów i pożyczek.
Następnie Wiceprzewodniczący Rady Pan Artur Dulski czyta wnioski Radnego Maślanki Bronisława.

1. Rozpocząć kontrole podłączania się do sieci kanalizacyjnej.
2. Zapewnić przedsiębiorcom odpowiednią obsługę.
3. Ochotniczą Straż Pożarną w Bolesławcu podciągnąć pod te same zasady finansowania i utrzymywania budynku jak pozostałe jednostki straży.
4. Obniżyć o 50% diety dla radnych i pobory dla Wójta Gminy
5. Zlikwidować stanowisko ds. unijnych /środki się kończą a wnioski o dofinansowanie są zlecane do napisania/
6. Biblioteki publiczne przenieść do szkół a pomieszczenie po bibliotece w Bolesławcu wynająć.
7. Powołać stowarzyszenia dla wszystkich szkół w gminie.
8. Sprzedać koparkę Ostrówek i samochód Star.
9. Zlikwidować etat operatora kierowcy i zatrudnić kierowcę dla OSP w Bolesławcu na umowę zlecenie jak w pozostałych jednostkach straży.
10. Przedszkole w Bolesławcu przenieść do szkoły.
11. Plac zabaw w Bolesławcu z przedszkola przenieść do Goli.
12. ORLIK połączyć z gminnym koordynatorem ds. sportu
13. Ograniczyć liczbę godzin w świetlicach socjoterapeutycznych
14. Zredukować zatrudnienie pracowników gospodarczych
15. GOPS przenieść do pomieszczeń po przedszkolu.
16. Kontrolować umowy zlecenia.

Sekretarz Gminy w nawiązaniu do powyższego informuje,że stanowisko ds. unijnych to ½ etatu a drugie pół etatu to zamówienia publiczne i organizacje poza rządowe.


Radny Szczęsny Budżet budzi kontrowersje ale to nie znaczy,że nie należy go przyjąć. W ciągu roku są ciągłe zmiany w budżecie i można zawsze go poprawić. Trzeba go kontrolować i np. zmiany w szkołach poprzez Stowarzyszenia to zmiany planowane w ciągu roku a na efekty trzeba poczekać.
Radny proponuje wspólne posiedzenia komisji wówczas będą zbliżone stanowiska i w nowym roku nad tym trzeba popracować.

Przewodnicząca Rady pyta czy Wójt uwzględni wnioski Radnego Maślanki w tym budżecie.
Wójt odpowiada,że nie zamierza ich uwzględnić.

W związku z tym Przewodnicząca Rady przystępuje do czytania projektu uchwały budżetowej stwierdzając,że te wnioski będą do realizacji w trakcie roku budżetowego i do rozpatrzenia na najbliższe wspólne posiedzenie komisji.

Radny Maślanka pyta czy można przyjąć ten budżet z uwagami komisji.
Radca Prawny Jerzy Dela odpowiada,że nie ma zmian liczbowych w budżecie proponowanych przez komisje dlatego można budżet przyjąć bez uwag komisji.
Uwagi przyjąć jako wnioski do realizacji.
Jeśli ten budżet dzisiaj nie zostanie przyjęty to do 29 lutego 2012 RIO na zlecenie w oparciu o ten budżet zaproponuje budżet zastępczy oprócz spraw z zakresu inwestycji informuje Radca prawny.
Przewodnicząca Rady informuje,że jeśli teraz nie zostanie uchwalony budżet to drugi termin w styczniu a dopiero Regionalna Izba Obrachunkowa.

Przewodnicząca Rady stwierdza,że wnioski są słuszne ale do realizacji w trakcie roku. Ponadto wnioski te będą tematem najbliższego posiedzenia komisji stałych również sprawa obniżenia diet dla radnych.

Głosowanie:

Za przyjęciem budżetu na rok 2012 głosowało 10 radnych
Przeciw- 3 radnych / Maślanka Bronisław, Dulski Artur,Domagała Wawrzyniec/
Wstrzymał się 1 radny przy obecnych 14 radnych na sesji.
Na podstawie powyższego budżet na rok 2012 został przyjęty.

8. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie dla Gminy Bolesławiec na lata 2011-2014.
------------------------------------------------------------------------------------------

Przewodnicząca Rady przystępuje do podjęcia uchwały i prosi o opinie komisji.
Pozytywne opinie komisji w załączeniu.
Następnie otwiera dyskusję po niej czyta projekt uchwały i zarządza głosowanie w wyniku którego uchwałę przyjęto jednogłośnie.
Treść uchwały w załączeniu.

8a.Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Chróścin
--------------------------------------------------------------------------------

Przewodnicząca Rady informuje,że zmiana dotyczy załącznika Nr 1.
Następnie czyta projekt uchwały.Po odczytaniu zarządza głosowanie w wyniku którego uchwałę przyjęto jednogłośnie.

9. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy Komisji stałych Rady na rok 2012.
-------------------------------------------------------------------------------------------

Przewodnicząca Rady prosi przewodniczących komisji o przedłożenie planów pracy.
Przewodniczący Komisji przedstawiają plany pracy komisji na rok 2012.
Następnie Przewodnicząca Rady czyta projekt uchwały po czym zarządza głosowanie w wyniku którego uchwałę przyjęto jednogłośnie.


10.Interpelacje,wnioski,zapytania.
---------------------------------------------

Sołtys z Mieleszyna Pan Ferdynus Stanisław informuje,że została w Mieleszynie zaorana droga gminna.
Wójt odpowiada,że zostało wysłane pismo do osoby która zaorała drogę.

Sołtys z Bolesławca Pan Józef Stępień prosi o przekazanie wcześniej nakazów podatkowych i załączyć do nich informację o podłączeniach do kanalizacji aby zdążyć przekazać je przed zebraniami wiejskimi.
Na zebrania wiejskie zaprosić dyrektorów szkół.

Radny Dulski Artur wnosi aby Radny powiatu sprawdził czy w budżecie powiatu ujęta jest sprawa chodnika w Bolesławcu na ulicy Wieluńskiej.

Sekretarz Gminy w nawiązaniu do wniosków radnego Maślanki Bronisława informuje, że nie można zlikwidować przedszkola w GOK przez okres 5 lat z uwagi na otrzymane środki unijne i w związku z tym nie może być przeniesiony GOPS.
Odnośnie wspomagania przedsiębiorców sekretarz odpowiada,że gmina prowadzi ewidencję działalności gospodarczej,a nie obsługę przedsiębiorców. Ponadto ewidencja działalności zostanie przeniesiona od stycznia 2012 r. do Ewidencji Centralnej.

Radny Maślanka Bronisław wyjaśnia,że chodzi o zachęcanie przedsiębiorców w podejmowaniu działalności.
Program zachęcający do otwierania działalności.
Pyta co w tej sprawie zrobiła Przewodnicząca Rady.

Radny informuje,że w Żdżarach świeci się światło na Podksiężówce o godzinie 9 rano jeszcze się świeci światło uliczne.

Radna Toboła prosi aby przeszła kontrola w Mieleszynie z Urzędu celem sprawdzenia podłączeń do kanalizacji oraz drożności rowu wzdłuż wioski.
Nie chodzi o karanie lecz upomnienia ustne.

Przewodnicząca Rady czyta pismo Pszczelarzy z Łubnic o wsparcie finansowe.

Radny Domagała wnosi o zaproszenie na sesję przedstawicieli SPA
Oraz prosi o przedstawienie funkcjonowania ORLIKA.
Łączenie komisji warto spróbować ale radny nie rozumie o co chodzi Radnemu Szczęsnemu.

Radny Szczęsny wyjaśnia,że warto cos podjąć żeby doszło do konfrontacji.
Na wspólnym posiedzeniu i wypracowaniu wspólnych wniosków.

11. Zamknięcie obrad sesji
-----------------------------------

Przewodnicząca Rady złożyła życzenia świąteczne i noworoczne wszystkim uczestnikom sesji.Stwierdziła wyczerpanie porządku sesji i zamknęła obrady.


Metryka

sporządzono
2012-02-14 przez Zdzisława Bęben
udostępniono
2012-02-14 01:00 przez Arkadiusz Bak
zmodyfikowano
2012-02-29 01:00 przez Arkadiusz Bak
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
187
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.