Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Bolesławcu
Menu góra
Strona startowa Aktualności Protokoły z sesji Rok 2005
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Protokół XXI sesji Rady Gminy w Bolesławcu - Rok 2005, menu 1045, artykuł 1023 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Bolesławcu”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Rok 2005

Protokół XXI sesji Rady Gminy w Bolesławcu

PROTOKÓŁ
sporządzony z XXI Sesji Rady Gminy w Bolesławcu,która odbyła się w dniu 8 marca 2005 r w Gminnym Ośrodku Kultury w Bolesławcu.

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad

-------------------------------------------------------------------

Otwarcia XXI Sesji Rady Gminy w Bolesławcu dokonał Przewodniczący Rady Gminy Pan Dańko Tadeusz witając radnych sołtysów zaproszonych gości, władzę wykonawczą Gminy Bolesławiec oraz mieszkańców gminy uczestniczących w sesji.

W oparciu o załączoną listę obecności stwierdził,że sesja jest prawomocna.

Lista obecności w załączeniu.

2. Przyjęcie porządku sesji

---------------------------------

Przewodniczący Rady zaproponował przyjęcie porządku sesji jak w otrzymanych zawiadomieniach.

Propozycja Przewodniczącego została przyjęta jednogłośnie.

Zawiadomienia w załączeniu.

3. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji

---------------------------------------------------

Protokół był wyłożony do wglądu. Został przyjęty bez zmian.

4. Informacja Wójta Gminy o pracy w okresie między sesyjnym

-------------------------------------------------------------------------------

Informacja na piśmie w załączeniu.

Po złożonej informacji przez Wójta Gminy Przewodniczący Rady otwiera na jej temat dyskusję.

Radny Maślanka uważa,że sprawa ONWG nie została do końca przez Wójta dopilnowana bo dlaczego Gmina Czastary ma lepsze klasy gleb i posiada ONWG.Pan Maślanka podkreśla,że rolnicy z tego tytułu ponieśli nieodwracalne straty.Radny informuje,że prosił aby zaprosić

- 2 -

posła na obrady sesji i poprzez niego może udało by się załatwić te dopłaty dla rolnictwa, ale to nie zostało zrealizowane

Radny pyta dlaczego Przewodniczący Rady nie zwrócił się w sprawie dopłat dla rolników o interpretację do WOKIS jak to zrobił w przypadku protestu uchwały w sprawie zwolnień w podatku od mieszkań.

Radny uważa,że wszyscy ponoszą odpowiedzialność za brak dopłat

dla rolników.Jest to sprawa przespana przez Wójta i całą Radę,a przecież rolnik jest biedny i te dopłaty były by mu konieczne.

Walczy się o podatek od mieszkań a jak rolnik mógłby otrzymać dopłatę to jej nie otrzyma bo ktoś tego nie dopilnował. A Marszałek Województwa obecny na sesji jak stwierdził,że dopłaty są załatwione to trzeba go było trzymać za słowo. Radny uważa,że radni są przedstawicielami społeczeństwa i muszą dbać o ich finansowe sprawy.

Ponadto Radny stwierdza,że na drodze na sołectwie miał być asfalt a tym czasem nie ma nawet kamienia,którym trzeba by tę drogę podwyższyć.

Radny informuje,że kamień na Podjaworku nie został rozdysponowany ponieważ Radny nie wiedział,że kamień został dowieziony.

Podkreśla,że Przewodniczący w roku 2004 nie był na objeździe dróg.

Radny informuje,że drogi są źle odśnieżane a sołtys nie będzie kontrolował czy dobrze jest odśnieżone bo to są koszty a obowiązki sołtysów wzrastają a pieniądze te same a miała być zmiana struktury płac dla sołtysów.

Ponadto prosi aby zwrócić uwagę przy podpisywaniu karty pracy odśnieżającemu aby była wypełniona.

Radny Maślanka wnosi aby pomóc dzieciom z gminy,które osiągają wyniku w sporcie i reprezentują gminę na zewnątrz poprzez stworzenie lepszych warunków do treningu i wyposażenie sali gimnastycznej w Żdżarach o czym Radny mówił kilkakrotnie.

Radny pyta ile środków własnych poszło na adaptację zaplecza na szatnię w szkole w Bolesławcu.

Radny pyta Wójta dlaczego prawo jest różne w zależności od grubości zalegającego śniegu. Czemu w przypadku klęski żywiołowej z radnym można spisać umowę na odśnieżanie a w normalnej zimie nie można tego dokonać.

Radna Lipska pyta kiedy zostanie przekazane do użytku zaadoptowane na szatnię pomieszczenie w szkole w Bolesławcu.

Radna pyta również czy zostały uzupełnione kratki burzowe i zabezpieczone przed kradzieżą.

- 3 -

Radny Owczarek pyta czy zostały zwrócone pieniądze w kwocie 350 tysięcy złotych zaciągnięte w formie kredytu przez gminę podjęte uchwałą na sesji grudniowej.

Wójt udziela odpowiedzi na podstawione wyżej wnioski i pytania i tak;

Odnośnie ONW Wójt odpowiada,że ze strony gminy wszystko zostało zrobione. Wójt ubolewa nad tą sytuacją ale nie ma na nią wpływu.

Wójt wystąpi w tej sprawie aby rolnicy otrzymali takie dopłaty w roku 2007 bo taki jest termin ustawowy, a nawet wcześniej.

A na sesji nie był Marszałek ale Dyrektor Wydziału Prawnego,który nie jest kompetentny w sprawie dopłat dla rolników.

Odnośnie wyposażenia sali gimnastycznej w Żdżarach Wójt informuje, że wystąpiono z wnioskiem o pieniądze na ten cel i być może będzie ten problem sfinalizowany.

Odnośnie dofinansowania szatni w Bolesławcu Wójt odpowiada, że z ogólnej kwoty 46.000 złotych 42 % to dofinansowanie z zewnątrz a 58% tej kwoty to środki własne gminy.

Sprawa zwiększenia pieniędzy dla sołtysów Wójt uważa,że to sprawa otwarta. Można dyskutować i dokonać pewnych ustaleń np.ryczałt,ponieważ sytuacja się zmienia i wszystkim obowiązków przybywa również samorządom. Wójt dziękuje sołtysom za pracę.

Czy prawo zależy od wysokości śniegu Wójt odpowiada,że w ustawie o samorządzie gminnym w art.24 b mówi się,że radny nie może mieć umowy na pracę z Gminą.

Najlepiej spisać umowę z firmą dysponującą odpowiednim sprzętem ale nie ma takiej możliwości.

Odnośnie sprawdzenia odśnieżania Wójt informuje,że ani pracownik ani sołtysi nie są w stanie sprawdzić. Natomiast karta powinna być podpisana po jej wypełnieniu.

Odnośnie kratek Wójt informuje,że przed mrozem niektóre kratki zostały założone. Natomiast pozostałe zostaną zamontowane bo są sprowadzone. Odnośnie zabezpieczenia przed kradzieżą Wójt nie widzi możliwości ale

jeśli takie będą to zostaną zastosowane.

Szatnia zostanie oddana do użytku po wyposażeniu jej w szafki.

Odnośnie pożyczki Wójt odpowiada,że była zaciągnięta tylko awaryjnie ale na dzień dzisiejszy jest spłacona.

Długu nie ma.

- 4 -

Radny Maślanka stwierdza, że nie chodzi o to jak ale drogi muszą być odśnieżane.

Przewodniczący Rady uważa,że sprawa odśnieżania jest skomplikowana ponieważ trudno odśnieżyć od razu wszędzie jak śnieg pada. Przewodniczący uważa,że chodnik każdy obok własnej posesji powinien odśnieżyć. Bo Gmina nie jest w stanie wszystkiego odśnieżyć.

Prosi o zrozumienie.

Radny Maślanka uważa,że starsze osoby nie odśnieżą.

5.Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu określającego wysokość

stawek i szczegółowe warunki przyznawania dodatków nauczycielom.

---------------------------------------------------------------------------------------

Przed przystąpieniem do podjęcia przedmiotowej uchwały Przewodniczący Rady prosi Wójta o zapoznanie z problem.

Wójt informuje,że ustawodawca nałożył na samorządy obowiązek uchwalenia regulaminu określającego wysokość stawek i warunki przyznawania nauczycielom dodatku funkcyjnego, za wysługę lat,motywacyjnego oraz wypłacania za godziny ponad wymiarowe, godziny doraźnych zastępstw,dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania.

Nadmienia,że takie regulaminy zostały uchwalone w roku 2000 ale ustawodawca nakazał uchwalanie takich regulaminów co rocznie w uzgodnieniu ich z ze związkami zawodowymi.

Regulamin został uzgodniony ze Związkami Zawodowymi Nauczycieli i na tę okoliczność został spisany protokół uzgodnień.

Następnie Przewodniczący Rady prosi Przewodniczących Komisji o opinie.

Pozytywne opinie komisji w załączeniu.

Przedstawiciel Związku Nauczycieli Pani Szukała Bernardeta obecna na sesji potwierdza,że taki regulamin został uzgodniony z Wójtem. Podkreśla dobrą współpracę z Wójtem.

Sołtys wsi Kamionka pyta kto ustala wynagrodzenie dla nauczycieli.

Wójt odpowiada, że są tabele wynagrodzenia i na to gmina nie ma wpływu. Gmina ma wpływ jedynie na dodatki do pensji nauczyciela dzisiaj uchwalane.

- 5 -

Radna Jakubczyk wnosi o zmianę zapisu w rozdziale VI § 16 aby było ściślej określone jak będą wypłacane dodatki w przypadku klęsk żywiołowych, rekolekcji i godzin ponad wymiarowych.

Radny Maślanka pyta czy są obniżki pensji jak jest mniej dzieci.

Radny uważa,że jak nauczycielowi płaci się za nadgodziny to on specjalnie na te lekcje nie przyjeżdża tylko jest w szkole to po co mu dodatkowo płacić.

Radna Jakubczyk wyjaśnia,że chodzi o to jak nauczyciel wyjedzie na wycieczkę na dwa dni z klasą i musi być za niego zastępstwo albo na olimpiadę, konkursy.Radna pyta czy w takich przypadkach dostanie ten dodatek bo to będzie problem dla Dyrektora szkoły. Radna uważa,że to powinno być jasne.

Radna podkreśla,że jeśli związkowi to nie przeszkadza i to zostało zaakceptowane to niech tak zostanie bo interpretacja jest różna.

Wójt uważa,że nie ma regulaminu idealnego ale tak było do tej pory i problemu nie było. Poza tym w przyszłym roku będzie nowy regulamin wtenczas można będzie zmienić,wprowadzić pewne wyregulowania.

Wójt proponuje aby w tym kształcie przyjąć bo to już zostało uzgodnione.

Przedstawiciel Związku Nauczycieli stwierdza, że nauczycielom nie chodzi o to aby dużo zarobić ale o uściślenie pewnych rzeczy.

Wnosi jednak aby zaakceptować ten regulamin.

Radny Faryś uważa,że skoro to zostało przeanalizowane na komisjach i uzgodnione ze związkami zawodowymi to teraz przegłosować bo Pani Maria reprezentuje szkoły zawodowe a ten regulamin dotyczy szkół w gminie.

Przewodniczący Rady prosi Radcę prawnego o wyjaśnienie tego problemu.

Pan Dela informuje,że w regulaminie poprzednim był taki sam zapis jak w obecnym i problemu kwestionowanego przez Radną Jakubczyk nie było w związku z czym prosi o zatwierdzenie tego w tym regulaminie.

Radny Maślanka również akceptuje zapisy tego regulaminu kwestionowane przez Radną Jakubczyk.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady prosi Wiceprzewodniczącą o odczytanie projektu tej uchwały.

Wiceprzewodnicząca czyta treść uchwały.

Następnie Przewodniczący zarządza głosowanie,którego wynik jest następujący:

- 6 -

Za głosowało - 13 radnych

Przeciw - 0

Wstrzymał się 1 radny

5. Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej dla uczniów

-------------------------------------------------------------------------------

Przewodniczący Rady przystępuje do uchwalenia przedmiotowej uchwały i prosi Wójta o informację na temat regulaminu.

Wójt informuje,że ustawodawca nałożył obowiązek uchwalenia takiego regulaminu na podstawie którego będzie udzielana pomoc materialna dla uczniów w trudnych warunkach materialnych rodziny ucznia.

Celem jest wspomożenie rodzin dzieci uczęszczających do szkół z terenu gminy biorąc pod uwagę wysokość dochodu na członka rodziny. Radny otrzymał treść regulaminu i Wójt wnosi o jego uchwalenie w tym kształcie.

Następnie Przewodniczący otwiera dyskusję i prosi o opinie Komisji.

Jako pierwszy opinię Komisji Gospodarczej przedstawia jej Przewodniczący Pan Marian Mączka.

Następnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej proponując zmianę zapisu w rozdziale III § 8 punkt 2 tego regulaminu proponując następujący zapis:

2. Stypendium szkolne w formie rzeczowej,przewidziane w § 5 pkt 2 regulaminu jest udzielane poprzez zakup podręczników wskazanych przez ucznia i zaakceptowanych przez szkołę."

Oraz drugi wniosek proponujący zmiany zapisu w rozdziale II § 3 punkt 3,4 proponując następujące progi dochodowe:

- grupa I 100% czyli stypendium w pełnej wysokości tj.kwota 112 złotych

- grupa II 80 % kwoty 112 złotych tj.kwota 89,60 złotych

- 7 -

- grupa III 60% kwoty 112 złotych tj.kwota 67,20 złotych

Radna Jakubczyk jako członek Komisji Rewizyjnej uważa,że jest za duże ubóstwo żeby jeszcze dzielić na grupy tak małe pieniądze.

Powinna być wyszczególniona tylko kwota 112 złotych a nie dzielić jej na grupy. Radna uważa aby nie dzielić biedą.Jest to dyskryminujące.

Jeśli chodzi o pierwszy wniosek Radna informuje,że szkoły zgodnie z zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej nie mają prawa sprzedaży podręczników, a tym samym wystawiania rachunków a rachunki są niezbędne aby pomoc rzeczową otrzymać dlatego jest propozycja wyrzucenia zapisu rozprowadzanie podręczników za pośrednictwem szkoły.

Radny Mączka Tadeusz jest za wnioskiem Komisji Rewizyjnej pyta czy gmina dostanie pełną kwotę 112 złotych miesięcznie na każdego uprawnionego pyta również czy w przypadku gdy zostaną pieniądze przekazane na pomoc materialną dla uczniów i nie zostaną wydane w danym roku czy przechodzą na następny rok.

Wójt odpowiada, że nie ma pewności czy będzie pełna kwota 112 złotych,ponieważ ustawodawca wymyślił algorytm według którego będzie przyznawał gminie pieniądze. Otrzymane pieniądze na pomoc nie przechodzą na następny rok bo to jest dotacja celowa.

Radna Jakubczyk budzi obawy czy nie będzie za mało pieniędzy przy dochodach gminy jak będzie zastosowany algorytm.

Wójt informuje,że uchwalony regulamin nie będzie miał wpływu na ilość wypłacanych pieniędzy. Wójt uważa,że lepiej dołożyć jak zabierać.

Aby otrzymać jakiekolwiek pieniądze to musi być uchwalony regulamin.

Jest ustalony algorytm co do wyliczenia ilości środków na stypendia i na podstawie niego będą przekazywane środki. Ponadto można zmodyfikować regulamin.

Radny Brząkała wnosi o uchwalenie tego regulaminu a jak będą pieniądze to będą podejmowane decyzje bo dyskusja do niczego nie prowadzi.

Radny Pietras uważa,że nie muszą być faktury aby otrzymać pomoc.

- 8 -

Wójt odpowiada,że musi być faktura,która jest między innymi podstawą udzielenia pomocy materialnej uczniowi.

Następnie pozytywną opinię Komisji Budżetu i Finansów przedstawia Pan Owczarek Krystian ponadto pyta czy musi być uchwalany ten regulamin skoro nie ma pieniędzy na ten cel.

Wójt odpowiada,że trzeba go uchwalić w terminie do 30 marca bieżącego roku.

Opinie komisji w załączeniu.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady przystępuje do głosowania pierwszego wniosku Komisji Rewizyjnej którego wynik jest następujący:

Za głosowało - 6 radnych

Przeciw - 7 radnych

Wstrzymał się - 1 radny

W związku z tym przechodzi propozycja Wójta.

Następnie Przewodniczący poddaje pod głosowanie drugi wniosek Komisji Rewizyjnej które przedstawia się następująco:

Za głosowało - 4 radnych

Przeciw - 6 radnych

Wstrzymało się - 4 radnych

Wiceprzewodnicząca czyta projekt uchwały zaproponowany przez Wójta Gminy z dołożeniem zapisu w § 10 regulaminu "Inne zdarzenia losowe mające wpływ na sytuację materialną rodziny ucznia" zaproponowany przez Komisję Gospodarczą.

Po jego przeczytaniu Przewodniczący Rady zarządza głosowanie którego wynik przedstawia się następująco:

Za głosowało - 13 radnych

Przeciw - 1 radny

Wstrzymało się - 0

- 9 -

6. Podjęcie uchwały w sprawie zezwolenia na sprzedaż nieruchomości położonej w Podbolesławcu

---------------------------------------------------------------------

Przewodniczący Rady przed przystąpieniem do podjęcia przedmiotowej uchwały prosi Przewodniczących Komisji o opinie.

Pozytywne opinie komisji w załączeniu.

Następnie Wiceprzewodnicząca Rady czyta projekt uchwały po czym Przewodniczący pyta o uwagi w związku z ich brakiem zarządza głosowanie w wyniku którego uchwałę przyjęto jednogłośnie.

7. Podjęcie uchwały w sprawie zezwolenia na wydzierżawienie w drodze przetargu kiosku przy przystanku PKS w Bolesławcu

--------------------------------------------------------------------------------

Przewodniczący Rady przystępuje do uchwalenia uchwały w sprawie wydzierżawienia kiosku przy przystanku PKS i prosi o opinie komisji Pozytywne opinie Komisji w załączeniu.

Następnie Wiceprzewodnicząca czyta projekt uchwały po czym Przewodniczący zarządza głosowanie w drodze którego uchwałę przyjęto jednogłośnie.

W związku z przybyciem gości zaproszonych Przewodniczący Rady zaproponował przesunięcie punktu 12 i 14 porządku sesji przed punkt 8. Propozycja Przewodniczącego została przyjęta.

W związku z tym przystąpiono do realizacji 12 punktu sesji

8/ Sytuacja służby zdrowia na terenie gminy.

-------------------------------------------------------

Pani Halina Glinka Lis Kierownik Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bolesławcu przedstawia panujące warunki w służbie zdrowia oraz warunki w jakich trzeba leczyć chorych.

Na wstępie dziękuje Radzie i Wójtowi Gminy za wykonanie termomodernizacji budynku informując jednocześnie,że są dalsze potrzeby narzucane od górnie czyli odrębne pomieszczenia i wejście dla dzieci chorych i zdrowych z podjazdem na wózki. To zadanie ma być

- 10 -

wykonane w terminie do czerwca bo w przeciwnym przypadku grozi zamknięcie ośrodka.

Ponadto Pani doktor zwraca się do Rady o pomoc materialną poprzez nie podnoszenie czynszu. Informuje,że stawki miesięczne na 1 pacjenta są obniżane. W bieżącym roku stawka zmniejszyła się z 9 złotych na 6 złotych.

Po złożonej informacji Przewodniczący Rady otwiera dyskusję.

Pan Krzemiński Kazimierz podkreśla jak mało jest przekazywane na leczenie miesięcznie na pacjenta przy potrącaniu składki zdrowotnej średnio od osoby około 100 złotych miesięcznie.

Pani doktor informuje,że są potrzeby na zakup sprzętu niezbędnego do leczenia,który jest drogi.

Radny Pietras pyta czy Pani doktor szukała pomocy przy zakupie sprzętu medycznego w jakiś fundacjach.

Pani doktor odpowiada, że tak ale trzeba posiadać środki własne aby otrzymać pomoc finansową w zakupie sprzętu.

Radny Owczarek proponuje aby postawić na profilaktykę i jednocześnie leczyć. Radny pyta jak się ma sytuacja w innych ośrodkach należących do ZOZ-u.

Radny Mączka Marian pyta w czyjej gestii leży pomoc psychologa.

Radny Maślanka pyta dlaczego nie ma dentysty w szkole.

Pani doktor odpowiada,że psycholog w szkole to sprawa Poradni Psychologicznej natomiast jeśli chodzi o profilaktykę szkolną jest prowadzona przez Panią Lipską. Pani Lipska poświęca szkołom dużo czasu.

Pani Lipska odpowiada,że jest prowadzona profilaktyka dentystyczna w szkołach. Aktualnie Gimnazjum ma przelakowane zęby.

W środy w Ośrodku Zdrowia jest prowadzona tego typu profilaktyka.

Wójt informuje,że w ośrodku zdrowia zainstalowano podjazd,wykonano termomodernizację budynku,Planuje się wymianę instalacji elektrycznej w roku bieżącym. Ponadto Gmina utrzymuje palacza. Natomiast jeśli chodzi o nie podnoszenie czynszu to ta kwestia wynika z zapisu umowy najmu.Gmina na ośrodku zdrowia nie zarabia.

- 11 -

Stara się dostosować go do potrzeb społeczności lokalnej.

8. Informacja o stanie bezpieczeństwa na terenie gminy

---------------------------------------------------------------------

Informację złożył Komisarz Komendy Powiatowej w Wieruszowie Pan Paweł Gnych.

Informacja na piśmie w załączeniu.

Po złożonej informacji Przewodniczący Rady otwiera dyskusję.

Radna Lipska pyta czy są prowadzone w szkołach akcje edukacji z zakresu pouczania o przestępczości.

Komisarz odpowiada,że są prowadzone na wniosek Dyrektora szkoły.Policja chętnie uczestniczy w tego typu akcjach.

Radny Owczarek pyta czy istnieje problem narkomani na terenie gminy.

Komisarz odpowiada, że w powiecie odnotowano 48 przestępstw narkomani.

Radny Pietras pyta czy Policja robi coś z problemem szerzącej się narkomani na dyskotece w Białej.

Komisarz odpowiada, że to nie jest teren ich działania,ponieważ jest to powiat wieluński.

Radna Lipska prosi o przekazanie tej informacji do Policji w Wieluniu.

Radna Jakubczyk informuje,że widać nowo przyjętych młodych policjantów pijących alkohol razem z młodocianymi między innymi w pijalni Jerzyk.

Radna sugeruje aby młodych policjantów posyłać na patrole na obcy teren a nie w miejscu zamieszkania.

Przewodniczący Rady informuje,że 80% interwencji to transport wysokotonarzowy przemieszczający się przez Bolesławiec.

A odczucie ludzi jest takie,że nie widać Policji.Apel aby tej Policji było więcej i żeby Policja nie napuszczała przy patroli na radnych,że to radni karzą ich kontrolować. Radni chcą aby przestrzegać przepisów. Przewodniczący prosi aby te uwagi były przeanalizowane i realizowane.

- 12 -

Komisarz dziękuje za te sygnały oświadczając,że rola Policji jest służebna i weźmie te sygnały pod uwagę.

Wójt Gminy prosi o nadzór w gminie w okresie letnim szczególnie Baszty i jej okolic.

9. Przyjęcie sprawozdania komisji stałych Rady Gminy z realizacji planu pracy za rok 2004

-----------------------------------------------------------------------------------

Przewodniczący rady prosi Przewodniczących Komisji o przedłożenie sprawozdań.

Treść sprawozdań w załączeniu do protokółu.

Przewodniczący poszczególnych komisji przedstawiają sprawozdania.

Po złożonych sprawozdaniach Przewodniczący Rady otwiera dyskusję.

Radny Maślanka pyta czy rok 2006 jest docelowym odnośnie zreformowania oświaty w gminie.

Radny Owczarek odpowiada,że jest wiele przesłanek gdzie będzie można podejmować jakieś decyzje co nie znaczy,że będzie reforma. Edukacja manipuluje subwencjami, a w tym roku jest subwencja niższa.

Jednak w roku 2006 będzie omawiany problem oświaty.

Radny Mączka Marian pyta czy będzie konkretny wniosek od komisji Budżetowej w sprawie zmiany struktury szkół w gminie.

Podkreślając,że do końca lutego trzeba projekt zmian przedstawić społeczeństwu.

Radny Jagieła wnosi aby przy objeździe dróg włączyć starostwo.

10. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy komisja stałych rady Gminy.

----------------------------------------------------------------------------

Przewodniczący Rady prosi Przewodniczących Komisji o przedstawienie planów pracy na rok 2005.

- 13 -

Jako pierwszy plan swojej komisji przedkłada Przewodniczący Komisji Gospodarczej który przyjęto w drodze głosowania jednogłośnie.

Następnie Komisja Rewizyjna której plan został przyjęty jednogłośnie.

Pan Owczarek przedkłada plan pracy Komisji Budżetowej podkreślając,że problem oświaty był rozpatrywany w roku 2005 dwukrotnie.

Radny Maślanka proponuje aby komisja przygotowała skutki finansowe pozostawienia oświaty bez zmian.

W drodze głosowania plan pracy Komisji Budżetu i Finansów przyjęto jednogłośnie.

Następnie Pani Lipska przedstawia Plan pracy komisji ds. Kultury Sportu i Rekreacji,który został przyjęty jednogłośnie.

Plany pracy w załączeniu.

Wiceprzewodnicząca czyta projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy.Po czym Przewodniczący Rady zarządza głosowanie w wyniku którego uchwałę przyjęto jednogłośnie.

11. Rozpatrzenie protestu mieszkańców gminy w sprawie uchwalonego podatku od mieszkań.

------------------------------------------------------------------------

Przewodniczący Rady Gminy informuje,że na sesji w dniu 7 grudnia 2004 roku Rada Gmina uchwaliła podatki na rok 2005 w tym podatek od mieszkań,który nie został zwolniony.

Po raz pierwszy od wielu lat został uchwalony podatek od mieszkań.

Przewodniczący Rady przedstawia przesłanki którymi kierowała się

Rada uchwalając ten podatek:

1. Małe dochody własne gminy

2. Subwencja szkolna została w tym roku obniżona, brakuje 376

tysięcy złotych na utrzymanie szkół.

- 14 -

Ze względu na protesty mieszkańców w odpowiednim momencie nie

zostały szkoły zreformowane.

3. Możliwość pozyskania środków z zewnątrz na kontynuację zadań

inwestycyjnych gminy,ponieważ przez ostatnie 2 lata zrobiono bardzo dużo pozyskano 3,5 mln. złotych z zewnątrz których nie trzeba oddać. Pieniądze pozyskano dlatego,że były środki własne gminy.

Poza tym temat podatków był sygnalizowany na zebraniach wiejskich Projekt nie spotykał się z większymi sprzeciwami.

Przewodniczący podkreśla,że Rada chciała po 14 latach zwolnień doprowadzić do normalności czyli wprowadzić ten podatek.

Jest możliwość jego zwolnienia ale w wyjątkowych przypadkach jak powódź,ogień.

Następnie Przewodniczący odczytuje protest mieszkańców w sprawie uchwały o zwolnieniach w podatku od nieruchomości.Protestujący wnoszą o uchylenie tej uchwały i kwestionują głosowanie nad uchwałą. Przewodniczący uzasadnia przebieg głosowania stwierdzając,że błędów formalnych nie było.To zostało potwierdzone przez opinię WOKIS

Dziękuje Panu Krzemińskiemu za udział w posiedzeniu komisji.

Następnie prosi Radcę prawnego Pana Delę Jerzego o wyjaśnienie

kwestii głosowania 6 - 6 postawionego pytania pod względem prawnym.

Pan Dela odpowiada,że wynik 6-6 nie jest rozstrzygnięciem sprawy,ale nie odrzuca propozycji Wójta w sprawie uchwalenia podatku od mieszkań, ponieważ to zależy od postawionego pytania i co do wyniku głosowania na postawione pytanie nie ma wątpliwości.Radca informuje,że w oparciu o art.101 ustawy o samorządzie gminnym nie został naruszony interes prawny mieszkańców.Ponadto wnioskodawca uchwały w momencie głosowania mógł ją wycofać lub zmienić w zakresie zwolnienia podatku od mieszkań ale tego nie zrobił.

Natomiast wiążącym jest przyjęcie kwestionowanej uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości z wynikiem głosowania 9 do 5 w której nie zwalnia się podatku od mieszkań.

Radca uważa,że Rada nie popełniła błędów formalnych przy podejmowaniu uchwały.

Informuje jednocześnie,że protestujący mają prawo odwołania się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi w ciągu 30 dni od daty otrzymania odpowiedzi na złożony protest.

- 15 -

Pan Krzemiński informuje,że Wójt musiał wnieść projekt uchwały w sprawie podatku ale Rada nie musiała go uchwalić.

Pyta radnych jakie realia mieli na myśli głosując za tą uchwałą.

Pan Krzemiński podkreśla,że znaczna grupa ludzi to rolnicy składający protest a rolników nie ma kto bronić bo nie mają związków zawodowych jak np.nauczyciele.

Ponadto Pan Krzemiński uważa,że błędem było,że tego problemu nie przedstawiono na zebraniach wiejskich. Uważa,że gdyby ten problem był wpisany w porządku zebrania na kurendzie ludzie przyszli by na pewno i wtenczas Przewodniczący Rady powinien przeprowadzić głosowanie kto jest za wprowadzeniem podatku od mieszkań.Gdyby to zostało zrobione nie było by protestu.

Poza tym szkoły nie zreformowane niech ludzie nie płacą za błędy parlamentarzystów i samorządowców.

Pan Krzemiński prosi o zastanowienie się przed przystąpieniem do głosowania nad przedmiotową uchwałą.

Pan Boczek uważa,że głosowanie było nie prawidłowe.

Przy obecnych 14 radnych 6 było za. W związku z tym Pan Boczek prosi o ponowne głosowanie nad uchwałą w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości w dniu dzisiejszym.

Przedstawiciel Bolesławca Pan Szymanek popiera wyżej stwierdzone kwestie przedmówców Pana Krzemińskiego i Pana Boczka.

Radny Maślanka nie jest przekonany co do argumentów przedstawionych przez Przewodniczącego Rady.

Bo jeśli gmina chciała by oszczędzać to zreformowała by szkoły i były by pieniądze a nie ściągać pieniądze z podatnika.

Radny nie wierzy w opinię WOKIS i proponuje ponowne głosowanie nad uchwałą w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości.

Radny Owczarek uważa,że nie jest to wielki podatek.Twierdzi,że odwołanie mieszkańców jest słuszne ale radni też stoją przed dylematem czy głosować za uchwałą czy za protestem mieszkańców. Przed podjęciem tego podatku radni rozważali różne kwestie brali pod uwagę argumenty które przemówiły za uchwaleniem tego podatku.

Jeśli chodzi o oświatę Radny informuje,że nie było warunków do reformowania szkół. Ponadto były spotkania ze społeczeństwem,które nie chciało reformować szkolnictwa i do tego Rada się przychyliła.

- 16 -

Przewodniczący Rady Gminy Pan Tadeusz Dańko w nawiązaniu do powyższego uważa,że kto chciał to był na zebraniach wiejskich. Podkreśla,że zebranie jest raz w roku na którym przekazywane są wiadomości na temat działalności gminy i kto chce to przyjdzie. Poza tym nie po to się robi zebrania aby ludzie ignorowali władzę a tylko od niej wymagali.

Przewodniczący nie będzie przeprowadzał głosowania pewnych punktów na zebraniu któremu nie przewodniczy.

Ponadto kwota podatku od mieszkań nie jest wysoka a potrzeby w gminie są duże.

Chcemy dobre drogi,chodniki, 36 osób ze Żdżar korzysta z pomocy społecznej. A na to potrzebne są środki. Przewodniczący uważa,że ten protest ktoś wykorzystał nie znając szczegółów finansowych gminy.

A o tych problemach mówi się na zebraniach. Nie prawdą jest jak powiedział Radny Maślanka,że Przewodniczący nie oszczędza. Przewodniczącemu zależy na dobrym gospodarowaniu finansowym gminy.

Przewodniczący stwierdza,że nie prawdą jest,że 6 osób uchwaliło ten podatek bo to było głosowanie na postawione pytanie. A wynik głosowania przedmiotowej uchwały był inny.

Przewodniczący prosi o konkretne fakty a nie popisywanie się przed publicznością. Przewodniczącemu zależy na dobrym funkcjonowaniu gminy a na oświatę przyjdzie odpowiedni moment.

Radny Maślanka stwierdził,że słuchając wypowiedzi Przewodniczącego Rady to jak by słyszał Prezydenta RP.

A na szkołach traci się co rocznie 400 tysięcy złotych od czterech lat,

bo szkoły nie zostały zreformowane.

Przewodniczący Rady informuje,że nie prawdą jest,że trzeba było dokładać 400 tysięcy złotych do szkół 4 cztery lata temu. Taka sytuacja pojawiła się w tym roku gdzie trzeba dołożyć około 300 tysięcy złotych.

Przewodniczący uważa,że trzeba podjąć i trudne decyzje.

Radny Pietras uważa,że nie zreformowane szkoły to tylko teoria bo nie ma warunków na reorganizację szkół. Szkoła w Chróścinie jest za mała aby dowozić tam dzieci. Jedynie dobrym warunkom do nauki odpowiada szkoła w Żdżarach i Bolesławcu.A przewozić dzieci z Bolesławca do Mieleszyna czy Chróścina to jest stworzenie im gorszych warunków

- 17 -

lokalowych.Poza tym czy Bolesławiec zgodzi się na dowożenie ich dzieci do Mieleszyna czy Chróścina. Poza tym dwuzmianowość w Bolesławcu się skończyła.

Radny uważa,że zreformowanie szkół nie zwiększy dotacji na szkoły i jeśli ktoś uważa,że ma cudowne lekarstwo na uzdrowienie szkół to według Radnego to jest absurd.Natomiast podatków nikt nie chce płacić,a są wymogi i potrzeby odnośnie szkół,dróg. Jeśli chodzi o Żdżary to większość jest klas V i VI z których nie płaci się podatków.

Radny podkreśla,że ten podatek od mieszkań nie jest wielkim obciążeniem i należy go zostawić.

Przewodniczący informuje,że Żdżary są na 4 miejscu pod względem płacenia podatku a najwięcej z tej miejscowości korzysta się z pomocy społecznej. Bolesławiec płaci podatków w wysokości: 131.000,00 złotych a Żdżary 28.380,00 złotych a inwestycje są wykonywane równomiernie. Przewodniczący uważa,że żeby dać to trzeba na to środki.

Radny Maślanka informuje, uważa,że nie należy równać bogatego z biednym a rekompensatą dla gminy za grunty klasy ViVI jest subwencja uzupełniająca ten niedobór z tytułu nie płacenia podatku. Poza tym żeby uzyskać plon z V czy VI klasy to trzeba o wiele więcej włożyć jak w przy IV klasie. Radny uważa, że przed podjęciem decyzji o niepłaceniu podatku trzeba było o tym poinformować społeczeństwo.

Przewodniczący Rady stwierdza,że osoby prowadzące działalność też płacą podatki.Przewodniczący prosi o zrozumienie. Przewodniczący Rady uważa,że radni wspólnie powinni rozwiązywać problemy.

Pan Krzemiński prosi radnych aby głosować przeciw tej uchwale.

Pan Boczek popiera prośbę Pana Krzemińskiego i pyta Przewodniczącego dlaczego nie chce doprowadzić do ponownego głosowania tej uchwały.

Radny Maślanka wnosi o ponowne głosowanie uchwały w sprawie zwolnień od podatku.

Radca prawny informuje,że wpłynął konkretny protest i Rada Gminy na dzień dzisiejszy musi się wypowiedzieć czy ten protest utrzymuje czy odrzuca.Jeśli protest przyjmie to kolejną rzeczą będzie głosowanie nad uchwałą o zwolnieniu a jeśli odrzuci to zachowuje moc wcześniej podjęta uchwała,a protestujący mają prawo odwołać się do

- 18 -

Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi w terminie 30 dni od daty otrzymania odpowiedzi.

Radca proponuje głosowanie na postawione pytanie.

W związku z tym Przewodniczący Rady stawia pytanie kto jest za utrzymaniem bez zmian uchwały Rady Gminy w Bolesławcu Nr -XIX/125/2004 r z 7 grudnia 2004 roku w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości i zarządza głosowanie którego wynik jest następujący:

Za głosowało - 9 radnych

Przeciw - 4 radnych

Wstrzymał się - 1 radny

Na podstawie powyższego głosowania uchwała Nr-XIX/125/2004 z dnia 7 grudnia 2004 w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości została utrzymana.

Protest mieszkańców został od rzucony.

Radca prawny informuje,że protestujący mają prawo wniesienia odwołania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi.

12. Informacja o stanie bezpieczeństwa przeciwpożarowego

Wójt informuje o trudnej pracy strażaka.Informuje również,że biorąc pod uwagę zdobyte doświadczenie na Gminnego Komendanta Straży Pożarnej został powołany przez druhów strażaków Pan Arkadiusz Kaczmarczyk,który złożył informację o stanie bezpieczeństwa

przeciw pożarowego na terenie gminy.

Treść sprawozdania w załączeniu.

Radny Owczarek dziękuje Wójtowi,że zatrudnił na stanowisku Komendanta właśnie Pana Kaczmarczyka oraz jako kierowcę Pana Nawrockiego. Radny uważa,że to właściwi ludzie.

13.Wnioski zapytania

---------------------------

Radna Jakubczyk wnosi o zmianę zapisu w regulaminie pomocy materialnej dla uczniów w rozdziale czwartym dotyczącym dotacji na pomoc, że zapisane jest 80 % a zgodnie z ustawą winno być 5%

- 19

Radca prawny Pan Dela Jerzy potwierdza,że winno być 5%.

W związku z tym dokonano poprawki.

Radny Owczarek wnosi o uzupełnienie braków na ul. Polnej i Pobożnego po kanalizacji

Poprawić elewację młyna gospodarczego.

Radny proponuje rozważyć zakup autobusu na potrzeby gminy.

Radny Owczarek pyta co z kanalizacją dla Chotynina i Podbolesławca.

Pyta ile posesji zostało podłączonych do kanalizacji w Bolesławcu

Pyta jaka jest możliwość otrzymania pomocy finansowej na rozwój obszarów wiejskich to co było na zebraniu wiejskim w Bolesławcu.

Gdzie został przyjęty plan w tym zakresie. Prosi o szukanie możliwości otrzymania tych środków.

Czynić starania o odznaczanie zasłużonych rolników.

Radny Pietras informuje,że została zasypana gruzem zasuwa podczas remontu drogi na Podksiężówce obok posesji Pana Pietrasa Józefa.

Przewodniczący wnosi o sfinalizowanie sprawy smrodu z kanalizacji

w Bolesławcu.

Radny Maślanka wnosi o złożenie pisma do organów nadrzędnych w sprawie ONWG w imieniu Rady Gminy.

Radny Jagieła przypominać Starostwu o drodze na Wiewiórce.

Wójt odpowiadana na powyższe.

Przegląd ulic po kanalizacji jest zaplanowany. Musi się sprawa smrodu poprawić, będzie komisja pójdzie to sprawdzać i w ciągu 2 miesięcy sytuacja musi się poprawić.

Sprawę pomalowania młyna Wójt przyjmuje do realizacji.

Odnośnie zakupu autobusu Wójt uważa,że najtaniej i najlepiej jest najem w drodze przetargu. Wniosek jest złożony w sprawie otrzymania autobusu bezpłatnie.

Wójt planuje zakup samochodu do odśnieżania.

Odnośnie kanalizacji Wójt odpowie jak będzie miał konkretne dane ile osób się podłączyło do kanalizacji.

- 20 -

W sprawie odznaczeń Wójt prosi o wskazanie z tereny gminy rolników kwalifikujących się do odznaczeń państwowych.

Chodzi również o działaczy samorządowych.

Odnośnie drogi na Wiewiórce jest przekazywane Starostwu.

W roku bieżącym będzie modernizacja drogi Mieleszyn Bolesławiec od małego rynku.

Zawór będzie zgłoszony do naprawy na Podksiężówce.

Wójt składa życzenia działaczom samorządowym życzenia w związku z 15 rocznicą powstania samorządów.

14.Zamknięcie obrad sesji

---------------------------------

Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział w sesji i stwierdził wyczerpanie porządku sesji i zamknął obrady.

Protokołował: Przewodniczący Rady
Bęben Zdzisława Tadeusz Dańko

Metryka

sporządzono
2005-03-08 przez Bęben Zdzisława
udostępniono
2005-03-08 01:00 przez Arkadiusz Bak
zmodyfikowano
2008-11-30 01:00 przez Arkadiusz Bak
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
183
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.